Teame, et vaim tahab hõljuda võimu kohal ja kultuur olla ülevam majandusest, ent nõudlus ja pakkumine joonistuvad välja ka kunstielus. Me ei saa mööda küsimusest, mida ootab loovisikult ühiskond, laiem avalikkus. Kes on kunstnik, mida ta teeb ja milleks? Igaüks teab, et õpetaja õpetab lapsi ja arst ravib haigeid ... ja kunstnik teeb kunsti! Ent kunst on muutlik – ja nende muutuste iseloom jõuab publikuni sageli hilinemisega, mingi nihkega või lausa kõverpeeglis. Kas selle põhjuseks on pigem omamoodi intellektuaalne üleujutamine, kunsti nartsissistlike sisemängude liigne keerukus või tarbijate paratamatu «tagurlikkus» ehk asjaolu, et uuenduste omaksvõtt nõuab aega ja motivatsiooni? Eestis mängib kindlasti teatud rolli ka pool sajandit väldanud kultuurikatkestus, mis laseb kuldsetel 60ndatel esile kerkinud kunstivorme veel praegugi «radikaalsetena» paista.
Igatahes on alates sellest, kui Duchamp 1917. aastal ühe vabrikutootena valminud pissuaari enda teosena näitusel eksponeeris, kunst väljendusvahendite, meediumite osas palju enam avardunud kui näiteks kirjandus – kirjanikud kasutavad ju tänapäevalgi vaid sõnu ...
Valdav osa meie kaaskodanikke ootab aga kunstnikult jätkuvalt vaid oma iluvajaduste rahuldamist – teatava kultiveeritud silmarõõmu pakkumist. Seda ei saagi ette heita – kelle poole siis veel peaks pöörduma? Ilusalongi? Arusaam kunstnikust kui osavate kätega ja ilumeelega õnnistatud meistrist on aga vastuolus praeguse institutsionaalse kunstimaailma produktsioonimudelite, valiku- ja võimumehhanismide ning edukuvanditega.
Meie muidugi teame, et kunstnik võib olla ka uurija, sekkuja, kritiseerija. Aga veidi kehvemini informeeritud publik on segaduses, kui kunagine «ilu sepp» käitub kord arstina, kord looduskaitsjana, siis teadlasena, huligaanina, ajakirjanikuna, klounina, rändurina ... Talle tundub, et kunstnik lihtsalt teeb, mida tahab – ja mis kõige hullem, soovib, et keegi selle eest ka maksaks! Oleme sunnitud tõdema, et iga kunstniku «pakkumine» ei tekita veel nõudlust, vaimustusest rääkimata.