Jah, eks me kõik taha paremat elu. Aga meie ettekujutus sellest, mis on hea elu, on erinev. See sõltub meie väärtustest ehk sellest, mis on meile elus kõige olulisem. Välismaale tööle või õppima minekuks on vaja julgust ja ettevõtlikkust, töökust, keelteoskust ning palju muid häid omadusi. Meil on põhjust olla uhked nende eestlaste üle, kes lähevad välismaale eneseteostuse pärast, õppides maailma parimates ülikoolides või saades tööle laialdasi teadmisi ning häid oskusi nõudvates ametites, läbides tiheda rahvusvahelise konkursi.
Ent kui välismaal ollakse nõus tegema madalamat kvalifikatsiooni nõudvat tööd, peaasi, et selle eest rohkem makstakse, siis on väärtuste hierarhias hedonism ilmselt kõrgemalt väärtustatud kui eneseteostus. Kui loodetakse, et heaoluriigis saab mugavamalt ära elada sotsiaalabist kui kodus madala palgaga rügades, siis peetakse loomulikuks teiste kulul elamist. Kui välismaal elades ei tunta kodumaaigatsust ega puudust emakeelsest keskkonnast, siis näitab see, et side lähedaste ja kodumaaga on nõrk ja rahvustunne pole kuigi kõrgelt arenenud. Kui minnakse mujale, sest Eestis asjad ei toimi või on alles arenemisjärgus, siis näitab see, et ei taheta võtta ise vastutust muudatuste elluviimise eest, ei tunta endas soovi ega jõudu asju muuta. Oodatakse, et teised teeks Eesti korda, eks siis võiks ju ka tagasi tulla.
Rahvusvahelised võrdlused näitavad, et Eesti areng on olnud ülikiire. Ent nende jaoks, kes on sündinud okupatsiooniaja lõpus või vabaduse alguses, on meie edulugu raskesti tunnetatav, sest nad ei oska praegust olukorda võrrelda sellega, kus me veerand sajandit tagasi veel olime – mahajäänud majanduse, ideologiseeritud haridussüsteemi, lagunenud hoonete, viletsa tervise ja jalge alla tallatud õigustega maal. Tegelikult kipub minevik ka vanemal põlvkonnal ununema. Tänast elu ei võrrelda mitte sellega, mis see oli nõukogude ajal, vaid sõprade ja sugulaste eluga välismaal.