Kuigi tööõnnetuskindlustuse loomine oleks märgilise tähtsusega – seda on kümnekonna aasta jooksul lubanud pea kõik valitsused, kuid siiani pole sellega hakkama saadud – see pikas perspektiivis ravikindlustuse eelarvet ees ootavat puudujääki leevendada ei suuda ja vaja on enamat. Otsuseid oodatakse ka alkoholi- ja tubakapoliitika vallas, rohelistesse raamatutesse koondatu eeldab otsustajailt ideede praktikasse viimist.
Olulised probleemid jäävad
Tervishoiutöötajate streigi käigus tõstatatud probleeme (välismaale lahkumise pidurdamine, töökoormus, haiglavõrgu osas strateegiliste otsuste tegemine jne) valitsuse tegevusprogrammis jätkuvalt otseselt ei adresseerita, mis on kahetsusväärne. Valitsuse tegevusprogramm võiks olla suunatud oluliste probleemkohtade lahendamisele ja prioriteetsete teemade arendamisele.
Näiteks kui valitsus soovib motiveerida noori arste jääma Eestisse ning hakkama maapiirkondades teenust pakkuma, oleks ootuspärane, et selliselt sõnastatakse ka endale võetav ülesanne, selmet mõelda ilma eelanalüüsideta välja meede (lähtetoetus) koos juhusliku summaga (15 000 eurot) ning lugeda ülesanne tehtuks, kuigi seatud tingimustel toetust ei tahetagi.
Võib arvata, et valitsuse tegelikele pädevuspiiridele vastavate strateegiliste ja tervishoiusüsteemi tervist turgutavate ülesannete võtmisega koguvad võimulolijad avalikkuse silmis enam plusspunkte kui loosunglikele valimislubaduste järele tehtud! -linnukesi hankides. Tervisepoliitiliste kitsaskohtade lahendamine on käsitletav riigimehelikkuse küpsuseksamina, seades tänased otsustajad valiku ette – kas loobuda tegelemast asjadega, mis koalitsioonilepinguga kaetud neljast aastast oluliselt pikemat küpsemisperioodi nõuavad või lükata käima arutlus- ja analüüsiprotsess, mis loob homsetele otsustajatele tugeva pinna kaalukate otsuste langetamiseks.
Artikli autorid kuuluvad valitsemise valvurite võrgustikku (www.valvurid.ee), mis jälgib valitsuse tegevusprogrammi täitmist. Valvurite algatust veab Poliitikauuringute Keskus Praxis ja toetab Avatud Eesti Fond. Käesolev tekst on osa tegevusprogrammi ülevaatest, kus hinnatakse programmi täimist kõigis 18 poliitikavaldkonnas.