Rahvakogu protsess näitab selgelt, et praegused osalusdemokraatia instrumendid Eestis ei ole piisavalt efektiivsed. Inimesed tahavad poliitikas kaasa rääkida, kuid tunnevad, et neil pole seda võimalust. Portaalid Täna Otsustan Mina (tom.ee) ja osale.ee pole seda nišši mitmel põhjusel täitnud ja väga vähesed teavad, et riigikogus ja ministeeriumites kaasatakse huvigruppe seadusloomesse pea iga seaduseelnõu koostamisel.
Mulle meenub kaks näidet riigikogu põhiseaduskomisjoni tööst. Eelmisel aastal saime Teenusmajanduse Koja hinnangul hakkama nii aasta parima kui ka aasta halvima seaduse väljatöötamisega. Halvimaks jäi erakondade rahastamise seadus, mille koostamisel tehti koostööd enam kui 20 organisatsiooniga. Parimaks sai avaliku teabe seadus, mille loomisel osales alla kümne organisatsiooni ja asutuse.
«Võitjate» valimisel oli peamiseks kriteeriumiks kaasamine ja parima seaduse autori auhinda vastu võttes mõtlesin ma, et kaasamisest endast on tähtsam inimeste teadlikkus sellest, et huvigrupid saavad seadusloomes kaasa rääkida. Ühe seaduse puhul õnnestus seda võimalust piisavalt esile tuua, teise puhul jäi see tagaplaanile.
Lugedes rahvakogu.ee-s esitatud ettepanekuid ja osaledes rahvakogu.ee töögruppides, saan aru, et inimesed vajavad kanalit, et osaleda poliitikas ka valimistevahelisel ajal.
Muidugi ei ole sealsed ettepanekud alati ideaalsed: osa neist üritab parandada asju, mis on juba ammu korda tehtud (näiteks riigikogu liikmete eripensionidest loobumine), mõned on lihtsalt populistlikud (riigikogu komplekteerimine loosi teel).
Kuid sisust on tähtsam protsess. Kui inimene näeb, et riik suhtub tema ideedesse tõsiselt, paraneb ka riigi maine ja suureneb usaldus riigi institutsioonide vastu. Praegu kodanikel sellist tunnet ei ole.