Kogumiku niminovelli «Dantelik auk» lugemisel jälitas mind kummaline tunne, teatav déjà vu või midagi taolist, mille paine seisnes millegi seletamatu kordumises; midagi sellist olen juba kunagi tundnud, miski sarnane on mind kord juba puudutanud. Veelgi hiljem, kusagil une ja ärkveloleku piiril jõudis äkitselt kohale teadmine, et minu sees kordub üks ammune lugemiselamus, mille sain aastaid tagasi ühe tillukese maja verandal, lugedes Hemingway lühinovelli «Mäed nagu valged elevandid».
Nagu siis, vaatasin selgi korral raamatut käest pannes kaua aknakardinate mustrit ja mõtlesin: me teame maailmast kohutavalt palju. Rohkem kui meie sisse õieti mahubki, kuid ometi ei tea me, kuidas hoida kinni armastust, mis väljaspool kõiki metafüüsilisi süsteeme niriseb ühel päeval meie sõrmede vahelt nagu liiv.
Groteskne ja suurepäraselt lühifilmiks või lavalaudadele sobiv novell «Žürii» meenutas aga miskipärast üht ülikooli kirjandusseminari, milles käsitleti Harold Pinteri näidendit «Sünnipäevapidu». Keset kõige elavamat arutelu, kui parasjagu räägiti maailmas aset leidvate protsesside absurdsusest, lendas vastu aknaklaasi mingi vareseline ja laperdas haavatuna Pirogovi pargi puude vahele. Arutelu katkes, sest äkitselt oli kõigile selge, mida Pinter oli tahtnud öelda.
Me elame olukordades, mis olenemata oma hea- või pahaloomuselisusest on alati väljapääsmatud. Kogu eksistentsi vältel saadab meid hirm veel juhtumata asjade pärast ja see tekitab pahaendelise horisondi kõige tuleva kohale, lubamata meil asjadest rõõmu tunda.
Raamatu viimane novell, lugu ühest iseäralikust luuleõhtust ja surmast tekitas aga rõõmuga segatud kurbuse tunde, millesarnast tundsin kord teismelisena Salingeri lühijutte lugedes. Nõnda said Kangro novellid mulle kalliks õieti kummalistel asjaoludel, pannes hingesügavuses liikuma miskit, mille eneses ammu kadunuks olin arvanud.
Raamat
Eesti Keele Sihtasutus, 2012, 141 lk