Ma ei ütle, et kontrolli pole üldse tarvis, kuid paha leiab alati oma tee. Kadalippude pideva tihendamisega kaob aga mõte teatud ülesandeid vabaühendustele anda, kui bürokraadid innukatest kodanikest endisarnaseid golemeid püüavad vormida. Siis võivad ametnikud need tööd juba ise ära teha, kui vabaühendustelt võetakse nende unikaalne paindlikkus ja inimlähedus.
Just sinna me jõuamegi, kui sisulise eesmärkide seadmise ning tulemuse ja mõju hindamise asemel – ehk kas ja kuidas maksumaksja raha eest tegelikult üheskoos elu paremaks tehti – keskendub riik iga kulutatud sendi lausauditeerimisele. Kusjuures nii põhjalikku kontrolli ei tehta ühegi avaliku võimu asutuse enda kulutustele, omasid ju usaldatakse.
Asi on lausa nii kaugele läinud, et euroraha jagavad sihtasutused ei suuda ise ka enam oma reeglite rägastikes orienteeruda ja nii vabaühendused kui ka ettevõtted peavad aastaid hiljem maksma tagasi toetussummasid, mille on suurem osa toiduahelast ammu heaks kiitnud.
Lihtsalt keegi veel kõrgemal avastab, et rahastaja pole iseenda reegleid kunagi korralikult mõistnud ega täitnud. Niisugune paheliseks õigusloomeks kutsutud praktika raputab ka aktiivsete kodanike usaldust oma riigi vastu, seda nii juriidilises, õiguskindluse kui ka moraalses tähenduses.
Siseministeeriumis valmiv vabaühenduste rahastamise juhend saab esialgu vaid soovitusliku jõu, mistõttu on osa ametnikke nii teistes ministeeriumides kui omavalitsustes selle juba välja naernud.
Nemad ei hakka isegi mõtlema millelegi, mis pole seaduse alusel kehtestatud ja täitmiseks kohustuslik.
Aga just head tahet ja uut tava oleks vaja, et rahajagamisel kehtiks ühtlased põhimõtted, oleks tagatud läbipaistvus ja ligipääsetavus, kontroll oleks proportsionaalne ja iga nõue põhjendatud. Rääkimata sellest, et vabaühenduste toetamine ei tohi tuleneda harjumusest või erakondlikust huvist, vaid aitama täita piirkondade või valdkondade arengusihte.