Eelmisel korral (Sirp nr 42) oli juttu infoühiskonna tunnustest ja omadustest. Jõudsime välja sinna, et kaks infoühiskonna tähtsaimat kategooriat on identiteet ja privaatsus, samuti tõdemuseni, et mõlemad vajavad uutes tingimustes olulist ümbermõtestamist. Käsitlemist vajavad veel kolm infoühiskonnale omast kategooriat, et saaksime järgmisel korral lahata juba rahvuspoliitika rolli infoühiskonnas.
Autentimisvahendid. Maha krediitkaart!
Kaugautentimist on vaja, et ise rahulikult tööl, kodus või trammis istudes tõestada järjekordsele e-keskkonnale, et mina olen mina. Eestis me eeldame vaikimisi, et autentimine toimub ID-kaardiga või m-ID abil. ID-kaarti nimetatakse kahefaktoriliseks autentimisseadmeks: eset ja teadmust tuleb rakendada korraga, vaid siis avab Seesam uksed. Enamik maailmast ei ole sinnamaani veel jõudnud, tähtsaid toiminguid kiputakse tegema üksnes parooli või mõne ärapeidetud faili abil.
Ent on teine ja veelgi olulisem asjaolu. Kes väljastab identiteedi? Kuidas ta seda teeb? Siin on maailm jaotunud kaheks. Jänkid usaldavad oma suurkorporatsioone rohkem kui riiki, Euroopas on see valdavalt vastupidi.
Pikas perspektiivis on kasulikum, kui identiteete jagaks rahvusriik. Küsite, miks. Esiteks saab siis üht-teist (näiteks küberkriminaalide vastutuselevõtmist) nõuda riigilt, kes vastava identiteedi on väljastanud. Teiseks oleks piiriülene koostöö lihtne kui lapsemäng. Riigid sõlmivad omavahelise lepingu ja ongi olemas – sisenen teise riigi e-keskkonda mis mühiseb!
On ka ohud. Kui tulevikus tagavad identiteedi rahvusriigid, siis leidub päris mitu senist miljardilahendust, mis võivad käigust ära jääda. Näiteks on ohus VeriSigni ja Thawte’i vastutustundetu sertifikaadiäri (need imelikud tabalukud, mida interneti sirvimisel näidatakse).