Hoolimata pikkadest valgustavatest vestlustest oma haritud ja targa naabrinaisega, kes Penule kohalikku vaatenurka selgitab, ei anna ta endale ilmselt lõpuni aru, et esindab vaid üht, lääne kultuuri rüpes suhteliselt hiljuti sündinud seisukohta. Või kui annabki, siis usub kindlalt selle õigsusesse.
Ta kirjutab: «[---] minu jaoks on inimõigused universaalsed ja mitte seksistlike kultuuride, religioonide, poliitika ega traditsioonide suhtelisuste otsustada, et mitte ükski põhjendus, õigustus ega argument raskelt saavutatud, paljude inimelude hinnaga väljavõideldud inimõiguste rikkumiseks pole vastuvõetav.» (lk 138) Penu usub endal olevat mõõdupuu, millega erinevaid kultuure mõõta ning neid vajadusel «seksistlikeks» liigitada. Viimased on tema meelest ajast ja arust, neil pole sellistena eluõigust, nad peavad muutuma või kaduma. Lühidalt, taas tuleb üks valge kuulutama, mida mustad peavad tegema ja kuidas olema. Pole ime, et see ugandalastele ei meeldi.
Aga raamat sisaldab ka värvikaid kirjeldusi ühe Aafrika pealinna kaasaegsest igapäevaelust, sissevaateid Uganda pahatihti kaunis verisesse ajalukku ning moodsa poliitika keerdkäikudesse. Töötamine võõral maal, eriti muidugi ajakirjanikuna, annab kohalikesse oludesse sisseelamiseks kahtlemata märksa paremad võimalused kui lihtsalt läbirändamine, turismireisist rääkimata, ning loob eeldused köitvate ja informatiivsete reisikirjelduste sünniks.
Jään huviga ootama Penu reisiromaani järgmist osa.
Raamat
Petrone Print 2011, 168 lk