Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar
Saada vihje

TIIA TULVISTE Tänapäeva lapse edu pandiks on digikasinus

Vanemad annavad lastele varakult digiseadmed kätte ja lapsed kasutavad neid rohkem kui peaks. ​ Pidurdub lapse kõne areng ja võime oma tundeid kontrollida.
Vanemad annavad lastele varakult digiseadmed kätte ja lapsed kasutavad neid rohkem kui peaks. ​ Pidurdub lapse kõne areng ja võime oma tundeid kontrollida. Foto: Elmo Riig/Sakala

Lapse ja teda ümbritsevate inimeste pidev digiseadmete kasutamine röövib aega lapse eakohaseks arenguks, mis mõjutab kooliedukust ja elus hakkama saamist laiemalt, kirjutab Tartu Ülikooli arengupsühholoogia professor Tiia Tulviste.

Arengupsühholoogid on viimasel ajal suurt huvi tundnud selle vastu, mil määral ja kuidas mõjutab laste järjest varasem ja suurem ekraaniseadmete kasutamine nende arengut, tervist ja eluga kohanemist. Hoolimata arvukatest uurimustest ei ole selle kohta veel piisavalt teadmisi.

Digiseadmete pikaajalise mõju kohta ei saa teadmisi aga veel ollagi. Senised uurimused näitavad, et digiseadmete mõju arengule, tervisele ja kohanemisele sõltub paljudest erinevatest teguritest: lapse vanusest, arenguvaldkonnast, ekraaniseadmete kasutamise viisist (aktiivne või passiivne), sisust (kas on eakohane, hariv, lapse huvisid toetav või sisaldab ebarealistlikke ilustandardeid, vägivalda, uimastite kasutamist, reklaami), lapse iseloomust, vanemate haridustasemest ja paljust muust.

Tagasi üles