/nginx/o/2021/12/01/14235408t1h3d3f.jpg)
Kõige uuega kaasnevad muutused ei meeldi ülearu kellelegi. Iseasi on aga see, kas muutused on piisavalt ebameeldivad, et nende vastu tuleks midagi ette võtta, kirjutab toimetaja Erik Aru.
Mobiiliäppide esiletõusuga on lisaks uutele mängudele ja võimalustele oma päeva jooksul läbitud samme kokku lugeda kaasnenud ka uut moodi töövõimalused. Platvormitöö alla mahuvad tegelikult kõiksugused erinevad viisid elatist teenida, aga eks tavainimesele hakkavad tänavapildis enamasti silma kõikvõimalikud kulleri- ja taksorakenduste kirjadega sõidukid.
Eesti kinodesse jõudnud linateostest on platvormitööd küllap kõige trööstitumalt kirjeldanud inglase Ken Loachi «Kahjuks ei olnud teid kohal» (2019), milles võlgadesse sattunud Ricky asub tööle kullerina, saab oma aja peremeheks, nagu kõlab selliste ametite tavaline reklaamtekst. Tegelikkuses ootavad teda ees pidevad trahvid hilinemise ja pisieksimuste eest, ka röövlite ohvriks langedes kukub talle kaela suur trahv, kuna tema skanner selle käigus purunes. Kõige sellega kaasnev närvipinge toob kaasa kriisi tema eraelus.
/nginx/o/2021/12/01/14235409t1h7806.jpg)
Loach on muidugi elupõline vasakpoolne, alati põhimõttekindlalt töölisklassi poolel ja ehk on tema filmi süžee veidi plakatlik. Samas ei saa öelda, et see oleks ebarealistlik – eks halbade asjaolude kokkulangemisel on see kõik mõistagi võimalik.
Nagu ka Tallinna Ülikooli küsitletud platvormitaksojuhtide vastustest välja tuleb, sõltubki tegelikult suhtumine äpitöösse suuresti maailmavaatest. Ega see kelleski erilist vaimustust ei tekita, aga mõnigi asjaomane leiab, et elu peakski selline olema. Kapitalism ise nõudvat seda.
Ka Tallinna Ülikooli küsitletud platvormitaksojuhtide vastustest tuleb välja, et suhtumine äpitöösse sõltub suuresti maailmavaatest.
Tõepoolest, niivõrd põhjalikult reguleeritud töötaja õigustega keskkonda kui tänapäeva läänemaailmas polegi ju varem olnud. Seda polnud ka vähem kui sajand tagasi. Nii et mõni samm selles vallas tagasi polegi ehk nii radikaalne muutus, kui esmapilgul tundub.
Äppide pakkujad muidugi eelistaks, et neile mingeid uusi piiranguid ei tekiks. Mõni taksoäpp nõuab püüdlikult, et neid nimetataks sõidujagamisteenuse pakkujaks, lootes sel moel kõrvale hiilida taksoäriga kaasnevatest piirangutest. Kuigi äppide turule jõudes läks uudse asja katsetamise innuga kaasa hulgaliselt teisigi inimesi ja viimaselgi ajal on saanud lugeda, kuidas üks riigikogu liige sõidab taksot, on enamik nende rakenduste teenusepakkujaid siiski täiesti tavalised taksojuhid.
Platvorme on muidugi erinevaid ja osa neist on pigem inimestele täiendava tulu kui põhisissetuleku allikas. Tallinna Ülikooli teadlased on uurinud ka siinseid Airbnb teenuse pakkujaid ja nemad kuuluvad pigem sellesse lahtrisse. Samas kaasnevad korterite lühiajalise väljarentimise populaarsuse kasvuga teistsugused probleemid, mida vähemalt enne koroonapandeemia puhkemist mõneski suuremas turismisihtkohas valusalt tunda sai. Välismaalaste seas populaarsemates linnaosades kippusid nimelt rendikorterid välja sööma kohalikke elanikke, kasvõi sellepärast, et neile ei meeldinud turistidega kaasnev pidutsemine.
Kõikvõimalike regulatsioonidega võivad ju kaasneda uued muudatused, mis ei pruugi olla nende kehtestajatele sugugi meelepärased.
Eks kõige uuega kaasnevad muutused ja muutused inimestele harilikult ülearu ei meeldi. Iseasi on aga see, kas muutused on piisavalt ebameeldivad, et nende vastu tuleks midagi ette võtta. Kõikvõimalike regulatsioonidega võivad ju kaasneda uued muudatused, mis ei pruugi olla nende kehtestajatele sugugi meelepärased. Seejuures tuleb silmas pidada, et õnneks on Eestis läinud elu piisavalt mugavaks, et on tekkinud teatav eluspüsimiseks hädavajalikust kõrgem miinimumtase, mida siinmail inimväärseks peetakse. Võimalus see endale välja teenida peaks olema kõigile tagatud.