Püüdsin maakonna mõistet internetist välja kerida, aga ei õnnestunud. Vikipeediast on «maakonna» märksõnaga artiklid kadunud. Maakondi nagu polekski, need heideti valdade ühendamise tuhinas koos maavanemate ja maavalitsustega ajaloo prügikasti. Tean küll, et kaartidel on jooned, mis tähistavad maakondi, kuid need on pelgalt kontuurid, ei enamat. Maakonnast on saanud statistiline üksus, lugemaks kokku elavaid, surnuid ja koroonahaigeid.
Kuna ainsaks haldusüksuseks on meil vaid vald või linn, siis ainult nende kaudu saabki regionaalpoliitikat ellu viia. Vallal ja linnal on ainukesena rahakott, vajalik õigusraamistik ja rahva mandaadiga volikogu. Seega: regionaalpoliitika elluviimise kontekstis saab meil regioon olla vaid vald või linn.
Eesti regionaalarengu strateegias, mis on regionaalraha jagamise alus, on erineva taseme ja territoriaalse jaotusega programme. Näiteks Ida-Viru ja Kagu-Eesti ning nende kõrval väiksemad Peipsiääre ja Setomaa programmid. Veel leiame piirkondliku hõnguga omavalitsus- ja lasteaiahoonete energiatõhususe programmid. Seega: regionaalpoliitika elluviimiseks on palju kapsaid ühe suure pudru sees.
Kui vaadata eri tasandite arengudokumente – arengustrateegiaid ja planeeringuid (riiklik planeering, maakonnaplaneering, valla/linna üldplaneering) –, mille põhjal käib rahastamine, siis on need olemas ka maakondade kohta, mida – nagu eelpool selgus – pole tegelikult ju olemas. Maakonnaplaneeringud tehti siis, kui maavalitsused olid veel elus ja maavanem valvas maakonna tasakaalustatud arengu üle. Nüüd on n-ö maakonna arengustrateegiad summa maakonna kontuuris olevate valdade/linnade strateegiatest, kusjuures siin ei kehti aritmeetika postulaat, et summa ei sõltu liidetavate järjekorrast – sõltub küll!
Asi läheb veel segasemaks, kui nimetada, et kaartidel on Eesti joonistatud neljaks arendusregiooniks ja teistpidi veel suureks hulgaks toimepiirkondadeks. Brüsseli jaoks on Eesti kaart jagatud hoopiski viieks NUTS 3. taseme statistiliseks piirkonnaks. Siis veel LEADERi piirkonnad. Nende piirkondade kontuurid ei kattu kusagiltki otsast. Kui joonistada kõik mainitud «regioonid» maakaardile, saab kokku päris kirju kunstiteose.
Üks regionaalpoliitika kõiksuse näitaja on läbi aegade olnud vastava ministri väga erinevad ametistaatused. Neid on peidetud eri ministeeriumitesse ja eri nimetuste taha. Niisiis: regionaalpoliitika sobib igale poole ja ausalt öeldes igal pool peabki see olema. On ju Eesti lõpuks üks väike regioon Euroopas.