Lääne-Euroopasse tung mitmest suunast
Olulise probleemina analüüsiti raportis ka ELi-sisest rännet kõrgemate palkade ja paremate töötamisvõimalustega Lääne-Euroopa riikidesse. Rändajate päritoluriikidele tähendab selline liikumine kiirenevat rahvastiku vananemist ja rahvaarvu kahanemist. 2015. aastal elas 54 protsenti ELi 508 miljonist elanikust mõnes Lääne-Euroopa riigis. Kui ühendusesisese rände trendid jätkuksid, oleks 2060. aastaks vastav arv pea 60 protsenti.
Näiteks ajavahemikul 2007–2009 rändas Bulgaaria ja Rumeenia elanikest 4,1 protsenti ELi 15 jõukamasse riiki. Kui sama trend jätkub, kaotab Rumeenia järgmise 40 aastaga 30 protsenti oma rahvastikust.
ELi-sisese väljarände tõttu kannatavadki kõige rohkem just Ida-Euroopa riigid. Enim võidaksid raporti hinnangul ühendusesisesest rändest Suurbritannia, Austria ja Saksamaa.
Baltimaade puhul on väljarände probleemiga seoses esile toodud Läti ja Leedu, kes kaotaksid seniste trendide jätkumisel koguni 37–38 protsenti rahvastikust. Juhul kui väljaränne edaspidi peatuks, jääks rahvastiku kahanemine meie lõunanaabritel 20–23 protsendi juurde. Eesti juba toimunud rändepöörde tõttu raportis negatiivse näitena silma ei paista.
Baltimaade puhul on väljarände probleemiga seoses esile toodud Läti ja Leedu, kes kaotaksid seniste trendide jätkumisel koguni 37–38 protsenti rahvastikust.
Majandusliku ebavõrdsuse ja ühtekuuluvusega tegelemine aitaks autorite hinnangul neid liikmesriike, kes kannatavad praegu ebaproportsionaalselt suure rahvastiku kahanemise, tööealise elanikkonna kaotamise, ajude väljavoolu ja kiirema rahvastiku vananemise tõttu. Ajude väljavoolu peetakse probleemiks ka kolmandate riikide puhul, kuna see pidurdab nende riikide arenguvõimalusi. See pole ka ELi huvides, sest sisserändesurve liikmesriikidesse jääks sel juhul püsima.
Raporti koostajad loodavad, et demograafiaalaste uusimate teadmistega varustatuna on poliitikakujundajatel parem tulevikku puudutavaid otsuseid langetada. «Raport annab edasi lühikese ja olulise sõnumi selle kohta, kuidas demograafilised muutused saavad või ei saa ümber kujundada ELi tulevast rahvastikku ja tööjõudu. Teades erinevate muutuste mõju, on selgem, millised poliitikaid on kõige mõttekam rakendada,» leitakse dokumendi kokkuvõttes.