Kuidas praegust olukorda, vajadust muutuste järel näitlikustada ja kirjeldada?
Esop: Elame infoajastul, kus info väljasaatmine võib saada ainsaks eesmärgiks. Kiirustatakse, mõtestamisega ei tegeleta, süvenetakse vähem. Tuleks mitte karta seda, et kui ei kiirusta, siis oled kindlasti maha jäänud.
Paljudel teemadel ei lasta enam lihtsalt vait olla. On positiivne, et ettevõtete juhtidelt oodatakse, et nad võtaksid seisukohti ühiskondlikult tundlikel teemadel. Uuringud on ka seda ootust kinnitanud. Muidugi ei pea kõik ettevõtjad tingimata sõna võtma, peamine on ikka see, et esmajärjekorras tehtaks kvaliteetset äri.
Ettevõtja võiks teadvustada, miks ta ehitab just sellist ettevõtet ning keda ja kuidas mõjutab tema tegevus – kuidas ta saaks luua rohkem lisaväärtust oma töötajatele ja ümbritsevale elukeskkonnale. Seejärel võiks ühiskond sellist ettevõtlust soodustada!
Kas ettevõtjad vajavad koostööd avaliku sektoriga?
Esop: Vaieldakse, kas on vaja õhukest või paksemat riiki. Unustatakse ära, et meil on vaja rääkida pigem kvalitatiivsetest näitajatest.
Sellel, kuidas me asjadest räägime, on väga suur kaal. Näiteks, milline riik on tark riik ja kuidas seda saavutada? Milline ettevõtlus loob ühiskonnale väärtust ja kvaliteedi paranemist ning milline muudab ühiskonda haigemaks?
Avaliku ja erasektori arukas koostöö – mitte vastandumine! – on väga oluline, sest see loob mitmel tasandil usaldust, sotsiaalset kapitali ja turvalisust.
Eestlastel on kombeks väliseid mõõdikuid fetišeerida. Ilmekas näide on meie suusatajate dopinguskandaal. Mis mõte võiks olla oma tervise rüüstamisel ja sealjuures sohitegemisel, et mingi sporditulemus saavutada?