Tiito Himma: signaalid kaugelt planeedilt Rusj

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tiito Himma
Tiito Himma Foto: Erakogu

Sajandi algul formuleeris toonane Vene Õigeusu Kiriku peaideoloog Smolenski ja Kaliningradi metropoliit Kirill (Vladimir Gundjajev) mõtte, et enamik Venemaa elanikke on õigeusklikud sünni poolest. Siiani oli õigeuskliku tunnuseks peetud ristimist. Nüüd siis kuulusid ka ristimata inimesed, kelle kultuuri oli paljuski kujundanud õigeusk, VÕKi karja hulka.

Eestist pärit patriarhi Aleksius II (Aleksei Ridiger) valitsemisajal sai VÕKist reaalne poliitiline jõud. Sisuliselt sai Moskva Patriarhaadi juhist riigitegelane ja tipp-poliitik, sekulaarse võimu parem käsi.
Samal ajal kui õigeusklikeks arvati kõik VÕKi kultuuriruumis sündinud inimesed, algas endiste tšekistide suure osa lähenemine VÕKi ladvikule. FSB kindralpolkovnik Viktor Tšerkassov väitis Komsomolskaja Pravda veergudel: „Ajalugu korraldas sedaviisi, et Vene riikluse hoidmise raskus langes suuresti meie õlgadele.” Uus riiklik ideoloogia oli hädavajalik teiste hulgas ka tšekistidele. Nii terendaski silme ees uus rahvuslik idee, suund õigeusklikule tšekismile.
Patriarhide vahetuse järel väitsid Venemaa eksperdid-analüütikud, et Aleksius käis eliidiga ühte jalga, aga Kirill on üks nende hulgast.
Pärast Pussy Rioti kirikutantsu ütles toonane peaideoloog, nüüdne Moskva ja Kogu Venemaa Patriarh Kirill Lunastaja Kristuse Katedraalis pöördumises rahvale: «Koondame oma mõtted faktile, et meie vagad esivanemad, Venemaa kui suure õitsva riigi alustepanijad, ehitasid paika, kus me praegu seisame, pühakoja ainult suhtlemiseks pühadusega.»
Asjalik soovitus ergutas ivake internetis siblima, nii et sattusin piiratud vastutusega OÜ „Lunastaja Kristuse Katedraal” reklaamiküljele, kus oli ära toodud Lunastaja Kristuse Katedraali (LKK) erinevates ruumides teenusena korraldatavate joomingute ja pidude loetelu. 15-16 teenust sisaldav hinnakiri oli rublades.
Raadios Ehho Moskvõ kommenteeris Pussy Rioti juhtumit muusikakriitik Artemi Troitski. Ta luges kokku, et oli LKKs käinud kuus korda. Esimest korda uudishimust varsti pärast avamist. Teist korda ühel jumalateenistusel. Siis Saksamaal toodetud luksuslimusiini uue mudeli esitlusel. Elegantne üritus, kus kirikusaalis peale autode olid veel müürilehed ja modellid-tüdrukud. Edasi käis ta juveelitoodete ja antiigi näitusmüügil. Kõige sümpaatsemaks pidas Troitski LKK peasaalis korraldatud sportlike ballitantsude võistlust, kus saali parketil roki-, samba ja tšatšarütmis keerlesid ning sooritasid akrobaatilisi paasid tüdrukud-poisid. Loomulikult olid tütarlastel pea katmata, õlad paljad, dekolteed nabani ja lõhikud kubemeni.
Troitski arvates on LKKst juba ammu saanud äri-kaubanduskeskus. Oma jutu lõpetuseks teatas Troitski, et ei pea end ülepea religioosseks inimeseks, aga need käigud kutsusid temas esile iroonia ja hämmelduse. Usklikud ju teavad, et Kristus oli äritsejad templist välja kihutanud. LKKs toimuv peaks neis tõsist meelepaha tekitama. See on tõeline sigatsemine (täpselt nii Troitski ütleski), seejuures päev päeva kõrvane pühakoja rüvetamine.
Pussy Rioti tüdrukud laulsid „Jumalaema, kihuta Putin minema” ja see kutsus esimest korda välja patriarh Kirilli meelepaha.
Õigeusu teoloog ja ajakirjanik Valeri Otstavnõhh kommenteerib sündmusi nutuselt, et LKKst on saanud kiriku ametlik peabüroo, mis justkui ei olegi enam kirik. «Ma olen korduvalt rääkinud, et pühakoda ei tohiks olla üldiseks kasutamiseks. LKK ei kuulu kirikule, vaid on Moskva linna omand. Seetõttu korraldatakse seal mitmesuguseid üritusi,» resümeerib Otstavnõhh.
Niisiis tuleb kokkuvõtvalt nentida, et Vladimir Putini ja patriarh Kirilli kritiseerimine on pühaduse rüvetamine, kõik ülejäänud üritused suhtlemine pühadusega. VÕK on astunud üle rajajoone, mis teda riigist eraldas. Pühaduse või selle rüvetamise määrab kindlaks Vene Föderatsiooni ametlik sisepoliitika.
Arusaamatuks jääb ainult, miks see EELK peapiiskopi tagajalgadele püsti ajas? Kummaline tundub ka Jaani koguduse õpetaja Arne Hiobi seletus telesaates Vabariigi kodanikud, et igasuguste ürituste ajal olid ikoonid riidega kinni kaetud ja sel kombel pühaduse rüvetamine välistatud. (Jumal, palun, pööra täna hommikul kella 10 kuni õhtul kella 22 pilk mujale.) JOKK.
 

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles