Suurem osa vaktsiinivastaseid reklaame Facebookis olid rahastatud kahe organisatsiooni poolt

Paula Rõuk
, Terviseportaali reporter
Copy
Kelle videokõne-rakendus võidab?
Kelle videokõne-rakendus võidab? Foto: DENIS CHARLET/AFP/Scanpix

Suurem osa Facebooki reklaamidest, mis jagasid valeinformatsiooni vaktsiinide kohta, olid rahastatud kahe USA vaktsiinivastaste grupi poolt, selgus sel nädalal avaldatud uuringus.

Kaks organisatsiooni The World Mercury Project, mida juhib Robert F. Kennedy Jr, Ja California organisatsioon Stop Mandatory Vaccination, ostsid 54 protsenti vaktsiinivastastest reklaamidest, vahendab Washington Post

Teadlaste sõnul olid tulemused üllatavad. «Suur osa vaktsiinivastasest sisust sotsiaalmeedia platvormidel, näiteks Facebookis ja Twitteris, paistavad orgaanilised, rahvaalgatuslikud arutlused, mida juhivad kogukonnagrupid ja murelikud vanemad,» rääkis üks uuringu autoritest George Washingtoni ülikooli dotsent David A. Broniatowski. Inimgruppide otsustamist uuriv Broniatowski rääkis, et tegu on aga hoopis väikse grupiga, kes proovib levitada palju kahjulikku materjali. Väike vaktsiinivastaste grupp kasutas reklaame edukalt, et oma sihtgrupini jõuda.

Facebook takistab reklaamide levikut

Facebooki süüdistati hiljuti vaktsiinidevastase materjali levitamisel. Selle aasta märtsis teatas sotsiaalmeedia ettevõte pärast avalikkuse survet, et keeldub reklaamidest, mis sisaldavad vaktsiinide kohta valeinformatsiooni, ja blokeerib reklaamid, mis sisaldavad väärat sisu. Facebook teeb koostööd rahvatervise organisatsioonidega, nagu Maailma Terviseorganisatsioon, kes avalikud vaktsiinipettused avastasid.

Uuring tehti enne, kui Facebook vaktsiinivastaste reklaamide seadusi muutis. Teadlaste sõnul näitab nende uurimus, kuidas platvormi valeinformatsiooni levitamiseks kasutati. Ajakirjas Vaccine avaldatud raport on esimene, mis uuris vaktsiinivastaseid reklaame Facebooki reklaamide arhiivis. 

Broniatowski ja Marylandi ning John Hopkinsi ülikooli teadlased otsisid avalikust Facebooki reklaamiarhiivist vaktsiinidega seotud reklaame 2018. aasta detsembris ja selle aasta veebruaris. 309 reklaamist olid 163 vaktsiine pooldavad ja 145 vaktsiinide vastased. Vaktsiine pooldavatel reklaamivatel ei olnud ühte või organiseeritud teemat ja rahastajat. Kuigi pooldavaid ja vastaseid reklaame oli sarnane arv, pooldas vaktsiine 83 erinevat gruppi, 75 protsenti vaktsiinivastaste sõnumitest tulid aga viielt grupilt. Kõige enam rahastas reklaame The World Mercury Project ja Stop Mandatory Vaccination. 

Sotsiaalmeedias levivad valeväited vaktsiinide kohta on pannud vanemaid oma laste vaktsineerimist vältima või vaktsineerimisega hilinema. Valeinfo ja kahtlemine leetrite-mumpsi-punetiste vaktsiinis panustas oluliselt peaaegu aasta kestnud leetrite puhangusse USAs. Võimalikult eluohtlikesse leetritesse haigestumine on suurem kui viimase kolme aastakümne jooksul. Vaktsiinivastased aktivistid levitasid ka valeinformatsiooni vaktsiinvälditavate haiguste kohta, jättes mulje, et need ei ole ohtlikud.

Varem sel aastal kirjutas Washington Post Manhattani paarist, kes olid peamised vaktsiinivastaste liikumise rahastajad. Riskifondihaldur ja filantroop Bernard Selz ja tema naine Lisa toetasid kolme miljoni dollariga käputäit aktiviste, kes mängisid vaktsiinivastaste liikumises olulist rolli. Teine vaktsiinivastaste toetaja on USA presidendi advokaat ja John F. Kennedy vennapoeg, kes juhib organisatsiooni Children Health Defence, mis on tihedalt seotud maailma elavhõbeda projektiga. Grupi peamine sõnum on, et vaktsiinid võivad lastel haigusi tekkida. Stop Mandatory Vaccination ehk lõpetage kohustuslik vaktsineerimine, on juhitud Larry Cooki poolt. Oma veebilehel ütleb Cook, et ta kasutab Facebooki reklaamide ja teiste kulude eest maksmiseks annetusi. Paljud reklaamid, mida tema grupp rahastas, näitasid lugusid imikutest, kes olid väidetavalt vaktsiinidest kahjustada saanud, leidsid teadlased.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles