Marko Udras: tarbijakrediidi reklaami nõudeid tuleb muuta

Marko Udras
Copy
Marko Udras
Marko Udras Foto: Erakogu

Eesti Kaubandus-Tööstuskoda oli üks liitudest, kes oli reklaamiseaduse muutmise eelnõu poolt. Põhjus ei peitu mitte kiirlaenudes, vaid muudatus on vajalik selleks, et paljud ettevõtted saaksid koos kauba või teenusega reklaamida ka liisingu või järelemaksu võimalust ning anda seeläbi tarbijatele adekvaatset infot, kirjutab koja poliitikakujundamise ja õigusosakonna juhataja Marko Udras. 

2016. aastal jõustunud tarbijakrediidi reklaamipiirangud olid suunatud eelkõige SMS-laenude vastu, kuid samas avaldasid mõju ka väga paljudele teistele ettevõtetele. Näiteks ei ole piirangu tulemusel täna sisuliselt lubatud tarbijale reklaamida autot koos liisinguga või külmkappi koos järelmaksuga. Autode liisimine või kodutehnika ostmine järelmaksuga ei ole ühiskonnas terav probleem, mida riik peab reklaamiseadusega piirama. Seetõttu on igati mõistlik lubada selliseid reklaame.

Muudatusega võib kaasneda positiivne mõju ka tarbijatele. Kuna täna ei tohi näiteks mobiilimüüja reklaamida mobiiltelefoni koos järelmaksuga ja sellega seonduvaid kohustusi, siis ei pruugi tarbijal olla ka piisavat infot, et hea otsus langetada. Muudatuse tulemusena olukord paraneb, sest kauba reklaamis on lubatud tutvustada ka maksevõimalusi ja nende tingimusi.

Ühe sätte kehtetuks tunnistamine ei tähenda seda, et nüüd saab jälle vabalt teha kiirlaenudele mesijutuga reklaami. Muudatus võimaldab tarbijatele pakkuda lisainfot, kuid ei kaota tänaseid piiranguid. Näiteks jääb jätkuvalt kehtima põhimõte, et kiirlaenu reklaam peab olema vastutustundlik ning tasakaalustatud. Lisaks on seadus endiselt kirjas, et reklaam ei tohi jätta muljet, et tarbijakrediidi võtmine on riskivaba ja lihtne võimalus finantsprobleemide lahendamiseks, ega kallutada tarbijaid läbimõtlematule laenuvõtmisele.

Lisaks reklaamipiirangutele jäävad kehtima ka muud varasemalt kehtestatud nõuded, mis on aidanud korrastada kiirlaenuturgu. Näiteks peab ka edaspidi kiirlaenuandjal olema tegevusluba, tema tegevuse üle teostab järelevalvet finantsinspektsioon ning kehtima jääb piirang tarbijakrediidi intressimäärale. Kõik need nõuded on vähendanud finantsteenuse pakkujate arvu viimase viie aasta jooksul pea kümnekordselt 600-lt ligi 60-le. Ühe reklaamiseaduse sätte kehtetuks tunnistamine kindlasti ei vii meid tagasi viie aasta tagusesse perioodi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles