Eurovisioonist Lissabonis on merre voolanud piisavalt vett, et kinnistuks arusaam kanalaulu võidust ja Euroopa dekadentsist. Riikide lauluvõistluse võitis Netta Barzilai Iisraelist, kelle triumfi jäävadki palistama hüüded «paks, andetu ja labane». Klaasist mikrofonile järele minnes suutis ta isegi lavatrepist alla kukkuda. Täielik mats!

Portugalis europidu kajastanuna tahaksin heita valgust, mis kulisside taga toimus ja raevuka sotsiaalmeediamulli sisse kinni jäi. Keda ja kelle raha eest promoti? Kes mida «meediale ette söötis», et võita? Oleks see nii lihtne, võiks õigupoolest kontserdi osa vahele jätta.

Tuntud teleprodutsent kirjutab, et Iisraelile tõi võidu juudiriigi produtsentide osav meeskonnatöö. Veel enam – juudid tegid oma «triki ära». Tõele au andes pole ma nii palju trikke ja saltosid produktsiooni – sealhulgas Eesti – poolelt varem näinud kui Lissabonis. Aga see ongi eesmärk! Selleks minnaksegi delegatsiooniga.

Ent Iisrael ei anunud tähelepanu. Iisraeli delegatsioon pani peo püsti seal, kus nad ise olid – ja rahvas tuli. Punasel vaibal joosti Nettale tormi, samas kui Saksamaa artisti esindaja jagas pressile käepaelu ja pakkus välja pealkirju, et nende lauljaga intervjuu tehtaks. Juudiriigi vandenõud Eurovisiooni kaaperdamiseks kujutan ma ette väga hea Ärapanija või Tujurikkuja sketšina, ei muud.

Tõsi, uue muusika lugu «Toy» oli Youtube’s miljoneid kordi käiatud ammu enne Eurovisiooni ja Iisraeli valitsus süstis projekti rohkem raha kui mõni teine. Aga prioriteetide seadmine pole keelatud. Et mõista, keda see kõnetas – ja kes lõpuks telefonihääled tõid – tuleb loo sõnum uuesti lahti võtta.

Laulja ei pruugi meile meeldida, kusjuures seda vähem on tal lubatud laval «häbitult koketeerida». Kuid üleoleku rõhutamine oli teadlik provokatsioon – see ajas närvi kõik, kelle arust paksudele ja koledatele on vähem lubatud. Tekkis teatav vastuseis, mis mobiliseeris. Selle skeemi punumiseks ei pea juut olema.

Keda see närvi ei ajanud, on noored tüdrukud ja poisid – kaalukas osa 200 miljoni vaataja seas. Teismelised, kes kasvavad üles perfektsust taotleva sotsiaalmeedia ajastul, aga tunnevad end rohkem Nettana kui Instagrami modellina. Ja mis te arvate, mis vanuserühm on nobedaimad hääletajad?

Eurovisioon ei olnud «väärikuse test» labase Iisraeli ja graatsilise Eesti vahel. Miks näha kellegi võitu enda kaotusena?

«Ma pole kunagi olnud favoriit,» ütles Netta intervjuus Kanal2-le. Võidu eel lisas ta: «kui noor Netta oleks seda näinud, oleks ta olnud vähem kurb.» Ja noored Nettad hääletasid. Võiduloo sõnum ei olnud madaldav, olgugi, et selliselt pakendatud. #MeToo liikumise tuules polnud see isegi niivõrd poliitiline kui Prantsusmaa laul Vahemerel hukkunud pagulaslastest, Suurbritannia laul Brexitist või Itaalia lugu antiterrorismist.

Eurovisioon ei olnud «väärikuse test» labase Iisraeli ja graatsilise Eesti vahel. Miks näha kellegi võitu enda kaotusena? Elina Nechayeva suurepärane kaheksas koht oli ooperinumbrile täielik võit, rääkimata uutest koostöövõimalustest ja lõputust imetlusest, mis Eestit Portugalis saatis. Meie võitsime nagunii.

Kui etteheiteid otsida, võiks keskenduda hoopis sellele, et Netta oli 2014. aastal Iisraeli mereväes, kui Gaza konfliktis sai surma 2000 ja vigastada 10 000 palestiinlast. Kuid see on etteheide pigem valitsusele, teatavasti on naised Iisraelis sõjaväekohuslased. Tõeliselt oluline on hoopis küsimus sellest, kuidas tagada turvalisus 2019. aasta Eurovisioonil Jeruusalemmas, kuna Tel Avivi linnapea on võõrustamisest juba ametlikult keeldunud. Kas konfliktikolle, mis osaleb Eurovisioonil, kuna maksab Euroopa Ringhäälingute Liidu liikmemaksu, on väärikas koht tolerantsuse ja rahu tähistamiseks?