Praamijärjekord Kuivastus.

FOTO: Sander Ilvest

Haapsalu politseijaoskonna juht Andrei Taratuhin paneb kõigile sel nädalavahetusel Lääne-Eesti rannikul ja saartel toimuvatele suveüritustele sõitjale südamele, et liiklusõnnetuste vältimiseks ei ole kunagi liiga palju korrata endale üle liikluse põhitõed.

Öeldakse, et hea juht suudab keerulises liiklusolukorras õigesti käituda, andekas juht oskab aga keerukaid olukordi vältida ja neid mitte tekitada. Meie teed on pungil andekaid juhte, kuid meie liikluskultuur saab olla praegusest parem.

Lääne-Eesti saared muutuvad iga aastaga üha populaarsemaks sihtkohaks nii sise- kui ka välisturistide seas. Lääne Elu kirjutas, et ainuüksi Vormsi parvlaevaga on tänavu sõitnud rohkem kui 4000 reisijat rohkem kui mullu, ainuüksi juunis veeti üle Pärnu lahe 3700 sõidukit. See näitab, et liiklustihedus sadamatesse viivatel maanteedel järjest kasvab ning seetõttu on sadamatel suurem koormus ja rohkem tööd. Kõike seda sai näha ja kogeda juulikuu keskpaigas, kui Virtsu sadama sissesõidul oli tekkinud liiklusummik, mis takistas autodel sujuvalt ja õigeaegselt praamile jõuda.

Täna ja terve nädalavahetuse täidavad kahte Lääne maakonda läbivat riigimaanteed tuhanded autod, mis on pungil puhkajatest. Tuletan kõikidele Risti-Virtsu lõiku ja Ääsmäe-Haapsalu-Rohuküla maanteed läbivatele suvitajatele meelde varuda praamile jõudmiseks piisavalt aega ja kulgeda rahulikult nii Rohuküla kui ka Virtsu sadamasse.

Liiklusõnnetuste põhjuseid on palju. Peamiselt on selleks valesti valitud kiirus ja sellest tingitud valearvestused ja otsused. Leidub ka juhte, kes pole ammu peeglisse vaadanud ja ajavad oma sõiduoskused sassi mõne elukutselise võidusõitja või autojuhi omaga. Teistele liiklejatele on ohtlik roolikeeraja, kes sõidab agressiivselt ja hoolimatult. Viimastel aastatel kuuleme aina enam juhtidelt,  et liiklus maanteedel on muutunud agressiivsemaks. Möödasõite teostatakse veendumata, kas see on ka turvaline. Näiteks möödutakse korraga mitmest sõidukist või autost, mis juba niigi kiirust ületab ning loodetakse, et kurvi või mäenuki tagant keegi vastu ei tule.

Selleks, et õigeaegselt ja turvaliselt Leigeri, Kihnu Virve, Tiiu või Pireti pardale jõuda, pole palju tarkust vaja. Esiteks varu aega. Kihutades ja mõtlematuid manöövreid tehes käib üks kord pauk ära ja siis pole mõnest varem võidetud minutist kasu. Minuti võitmiseks paned panti enda elu. Teiseks vali alati teeolusid ja liiklustihedust arvestav sõidukiirus. Lause «joobes juht on potentsiaalne mõrtsukas» on aastaid ja aastaid kõlanud ja peaks juba olema inimestele pähe kulunud. Kuid liiklusest kõrvaldatud joobes juhtide arv räägib vastupidist, mistõttu ei saa siinkohal seda banaalset tõtt mainimata jätta. 

Ainuüksi politsei ja liiklusjärelevalvega ei olegi võimalik liikluskultuuri parandada. Üks kolleeg ütles hiljuti, et pole võimalik teha nii tõhusat järelevalvet, mis välistaks kõik õnnetused. Olen selle väitega täiesti nõus, sest paljuski sõltub meie turvalisus igast individuaalsest liiklejast.

Mulle teeb head meelt, et sotsiaalmeedias levib järjest rohkem teateid, kus inimesed ise kutsuvad korrale juhte, kes sõidavad ohtlikult või lausa hullumeelselt. Arvan, et nii mõnigi rikkuja teeb hukkamõistmisest järeldused.

Loodan, et kõik, kes te täna ja nädalavahetusel saartele või läänerannikule sõidate, olete andekad juhid, kes oskavad sõita teedel kaost ja hirmu külvamata. Loodetavasti kohtume rannas, mitte õnnetuspaigas.

2016. aasta 25. juuliks oli Lääne maakonnas juhtunud kaheksa liiklusõnnetust, milles sai viga kaheksa ja hukkus üks inimene. 25. juuli seisuga on Läänemaal registreeritud kokku 11 vigastatutega liiklusõnnetust, milles said viga 15 ja sai surma kaks inimest. Üks neist just Ääsmäe-Rohuküla lõigul.