FOTO: Urmas Nemvalts

Hea valimistava valvurid tõstsid oma rõhutatult jutumärkides «autahvli» tippu sel nädalal Tallinna linnavalitsuse trükise «Tallinn aitab». Nüüd selgub, et kahtlasse afääri on õnnestunud tõmmata ka Eesti Rahvusringhääling. Nimelt on nii ETV kui ka kahe ERRi raadiokanali eetrisse lubatud reklaamklippe «Tallinn aitab».


Vabanduseks väidetakse, et tegu on sotsiaalreklaamiga. Sisult on see seda sama palju, kui oli omaaegne K-kohuke piimatoote reklaam. Tallinna abi on jõuliselt reklaamitud paraku ikka valimiste-eelsel ajal. Nii on see praeguselgi juhul.

Erakond ja selle esimees seostati maksumaksja raha eest tehtud kampaaniates uue kaubamärgiga. Kirsina tordil saab uut kaubamärki järgmiseks esitleda vajadusel ka ilma erakonna esimeheta, kusjuures soovitud mõju ei kao. Sotsiaalreklaami sildi all on Tallinna linnavalitsusel õnnestunud ERRilt välja kaubelda tasuta eetriaega.

Tasuta on see siiski vaid reklaamija poolt vaadatuna. On ju selge, et ERRi ning lõppkokkuvõttes maksumaksja jaoks pole eetriaeg tasuta. Pealegi langes voldikute saatmine ja reklaamklippide esitamine ajaliselt kokku – eri kanalite sõnumid toetas üksteist.

Kokkuvõttes võibki sündinut nimetada häbematuseks uuel tasemel. On väga kahetsusväärne, et seekord on ERR läinud kampaaniameistrite kavalalt seatud lõksu. Seletus, et konkreetsed reklaamklipid ei sisaldanud valimissõnumit ja olid üksnes informatiivsed, on formaalne ega arvesta konteksti. Mida me säärase suhtumise korral järgmiseks oodata võime?

Samas võime kodanike ja valijatena ERRi ka kiita. Just veebileht valimised.err.ee on koduks hea valimistava valvurite «autahvlile». Teiste meediakanalite seas on ERR teinud head tööd vabatahtlike valvurite tähelepanekute ja hinnangute tutvustamisel valijatele.

Kogemused kinnitavad, et üksnes seadusesse raiutud juhiste ja õpetustega ei õnnestu erakondade kampaaniaid puhtal rajal hoida. Ikka leiavad mõned kõrvalteid, mis ei lähe otseselt vastuollu seadusetähega, küll aga selle mõtte ja eesmärgiga.

Vabatahtlikud valvurid on ühiskonnas mõjukad inimesed. On rõõmustav, et peale eksimuse märkamisele oskavad paljud neist ka ülejäänud kodanikele kampaaniameistrite ebaausad trikid lahti seletada.

Sellel nädalal «autahvlile» jõudnud mitmete häbiväärsete tempudega on Keskerakond taastanud oma tavapärase koha ning on varju jätmas vahepealset «liidrit» IRLi, mis paistis samuti silma maksumaksja ja erakonna huvide segi ajamisega.