Mõeldes seto eripärale ja identiteedile on tegemist põhimõttelise küsimusega – kas me soovime näha kultuurilisel identiteedil põhinevat tervikut või mitte. Omavalitsus ei pea olema vaid haldusüksus, see saab olla ka midagi oluliselt enamat.
Haldusreformi võib vaadata mitmest nurgast. Võib vaadata Toompealt võimupositsioonilt ning näha omavalitsust kui valitsemisüksust, mida saab valitseda kas efektiivselt või ebaefektiivselt. Kui vaadata teisest tornist, näiteks Meremäe vaatetornist, siis ei tohiks Toompea vaade ning poliitiliste sobingute otsimine olla põhiline. Sellest vaatepunktist lähtudes tuleks otsida rahva ja kultuuri ühisosa.
Kõik omavalitsused ei pea olema 5000 elanikuga
Haldusreformi seaduses on erand. Kõik omavalitsused ei pea olema 5000 elanikuga. Seaduse 9. paragrahvis 3 lõike alusel saab moodustada 3500 elanikuga omavalitsuse, Selleks aga peavad olema täidetud täiendavad kriteeriumid: uus omavalitsus peab moodustuma vähemalt nelja ajalooliselt, kultuuriliselt ja geograafiliselt seotud kohaliku omavalitsusüksuse haldusterritoorimidest või nende osadest riigipiiriseaduse paragrahv 22 lõike 1 tähenduses. Selle erandi alusel on teoreetiliselt võimalik asutada näiteks vanausuliste traditsioonil põhinev omavalitsus või Setomaa. Rohkemaks see redaktsioon võimalusi ei loo.
See on väga oluline erand, mis võimaldab säilitada kultuurilisi eripärasid.
Vaade Toompealt Pika Hermanni torni kõrvalt
Milleks meile haldusreform? Haldusreformiga seonduvast ei ole kõige olulisem, kuidas näeb välja uus Eestimaa haldusjaotuse kaart, kuigi see on kindlasti põnev. Ma kipun nõustuma nendega, kes on eelnõu osas mõõdukalt kriitilised ja heidavad seadusele ette liiga madalat ambitsiooni. Olen sellega nõus, aga just selliseks seaduseks oli tänases riigikogus olemas enamus.