Olaf Suuder: malest sfäärilisel pinnal

Olaf Suuder
, ajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Olaf Suuder
Olaf Suuder Foto: Kanal 2

1904. aastal esitas Prantsuse matemaatik Henri Poincare ligi sada aastat hiljem kinnitust leidnud oletuse, et kuna kerapinnal pole pidepunkti, saab selle ümber küll visata lasso, ent siis lasso sõlme kui tahes pisikeseks tõmmata. Osutus, et teatud kahemõõtmelise ruumi matemaatilised seaduspärasused kehtivad ka kolmemõõtmelise puhul. Miks siis mitte kujutleda malemängu kerajal objektil?

Mis värvi on tavaliselt külmkapid? Valged, on kõige eeldatavam vastus. Eks see ole õige ka. Samasuguse stereotüüpse mõtlemise kohaselt oleks malelaual valged vigurid põhja pool ja mustad lõunas.

Mängija soov paigutada malendeid parimale positsioonile on sama enesestmõistetav kui laetud osakeste liikumine positiivselt pooluselt negatiivsele elektrivoolu puhul.

Valged küll alustavad, kuid see on tihti kasutu privileeg. Mustad suudavad ruudulist pinda hallata ratsionaalsemalt ja väiksema jõukuluga võrreldes iga hinnaga korrektseid maleteooriaid järgivate vastasega. Mustad ei vaja niipalju tagala tuge, taktika seisneb sihipärases liikumises strateegilistele ruutudele. Seisu teevad neile soodsamaks ka valgete ebakindlad katsed oma üleolekut võimsaid malendeid mõtlematult kasutades tõestada.

Nii võib aga valge lipp osutuda ootamatult musta etturi ohvriks. Heledate malev ammendab sellele meeleheitlike kauglöökidega vastates oma raskekahurväe, märkamata, et vaikselt sammunud ettur on jõudnud laua vastaspoolele. Nüüd tõuseb aga valge vennaskonna peade kohale mõttemängu olemuse karm käsi, sest tagalasse murdnud etturist saab lipp. Malendite absoluutne ja relatiivne väärtus on sattunud täielikku vastuollu.

Uus lipp ründab nüüdsest ettearvamatus suunas ja kehtestab omi reegleid. Pealegi ei lasu tal erilist vastutust partii edasise saatuse eest, mistõttu võib võtta ette riskantseid käike kasvõi lõbu pärast või huligaansetel ajenditel. Heidutatud valged ei saa astutud samme aga isegi mitte tagasi võtta. Vaba ruumi, kuhu kasvõi rahumeelsel eesmärgil saaks turvaliselt liikuda, ei leidu enam ei ees- ega tagapool.

Mustade kuningas pole aga kogu mängu jooksul kordagi paigalt liikunud.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles