Restardita ei saa edasi ei Eesti ega Euroopa Liit. Viimast kinnitavad sellesügisesed lood nii Estonian Airi kui ka Katalooniaga. Rahvusliku minilennufirma juhtum veenab, et kui õnnestuks ülendada minister Arto Aas juhtima Euroopa haldusreformi, siis minimaalseks riigi suuruseks seaks ta tõenäoliselt vähemalt seitse miljonit elanikku. Air Baltic saaks alustada ihaldatud otselende kolmest Balti pealinnast ülejäänud pealinnadesse.
Tellijale
Mark Soosaar: aeg reformida Eestit ja euroliitu
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Nagu praegu sallib minister väikesaari kui iseseisvaid omavalitsusi, nii laseks ta tõenäoliselt vabaks ka Kataloonia. Saaks ju Kataloonia oma seitsme miljoni elanikuga ning praegu veel Hispaania majandusmootorina hakkama ka omaette riigina.
Nali naljaks, aga usun siiralt, et suurem koostöö ja kaasamine on märksõnad, mille nimel tasub reformida nii Euroopat kui ka Eestit. Arto Aasa ja tema erakonna tunnustuseks on riigireformi tegelik avamine, numbriliste teetähiste esitamine. Nüüd tuleb Eestil kogu oma ajupotentsiaal mängu panna, et reform õnnestuks. Ehk teisisõnu, hüpoteetiliste arvudega – 4000, 5000, 11 000 hingelist ja 900 km2 suurused maalapid – žongleerimise asemel tuleb reform täita sisuga.