FOTO: Laura Oks

Laguneda see erakordse ajaloolise ja arhitektuuriväärtusega hoone ei tohi. Seda nõuavad meilt järeltulevad põlved.

Patarei merekindlus rajati Tallinna geopoliitilisel põhjusel. Eestimaa kubermang oli rohkem kui sada aastat olnud Vene impeeriumi osa. Sajand pärast seda, kui Peeter Suur oli siin raiunud akna Euroopasse, liitis liivimaalane feldmarssal Barclay de Tolly ka Soome Vene keisririigi külge. Nüüd olid tekkinud sõjaliselt soodsad tingimused kaitsta maailmariigi uut kerkivat pealinna Soome lahe sopis. Lahe kitsa kaela vastaskallastel asusid Tallinn ja Helsingi. Mis oli veel loogilisem kui nende muutmine merekindluseks – nii et kaugelaskekahurid sulgevad Soome lahe suu?

Helsingi-esises saarestikus sündis Suomenlinna kindlus. 1829. aastal andis keiser Nikolai I korralduse rajada merekindlus Tallinna. Peterburi insenerid joonistasid selle linnaplaanil Kalamajja, sadama lähedusse. Tol ajal polnud kombeks tellida geoloogilisi eeluuringuid, et teha kindaks, kas ehitamine valitud kohta on kerge või raske. Tallinna puhul selgus: see on – väga raske. Ent keisri käsk tuli täita!