EP pädevuse kohta annab hea viite nende enda kodulehel olev kirjeldus: «EP võib õigusakti ettepaneku heaks kiita või tagasi lükata või selle kohta muudatusettepanekuid esitada. Nõukogul ei ole juriidilist kohustust EP seisukohta järgida, kuid kohtupraktika kohaselt ei saa nõukogu ilma EP arvamuseta otsust vastu võtta.» Õigusaktide algatamine kuulub vaid Euroopa Komisjoni pädevusse, Maastrichti lepinguga, anti EP-le siiski õigus, mis võimaldab tal paluda komisjonilt õigusakti ettepaneku esitamist.
ARTO AASTA VASTUREPLIIK (lisatud kell 10.40)
Tuleb mõista, et Euroopa Liit ei ole riik, mistõttu on EL institutsioonide võrdlemine rahvusriikide analoogiatega ebatäpne. EL ülesehitus ja institutsioonide töökorraldus on ainulaadne ja üldjuhul väikeriikide poole kaldu.
Madal valimisaktiivsus on probleem terves Euroopas, mitte ainult Euroopa Parlamendi valimiste puhul. Näiteks Bundestagi valimistel on osalemise aktiivsus langenud vahemikus 1979-2009 20 protsenti. EL ise on aktiivselt reageerinud legitiimsuse ja demokraatia tõhustamiseks muutes oma otsustust avatumaks ja läbipaistvamaks. 2009. aasta Lissaboni lepinguga suurendati oluliselt europarlamendi pädevusi, mis tõstab ka valimiste tähtsust. Sisuline töö parlamendis toimub fraktsioonide kaudu, mistõttu pole asendusliikmete vahetumine suur probleem ega eriline rahvusparlamentide tavast.
Kindlasti ei suurene kodanike huvi europarlamendi valimiste vastu, kui avalikus inforuumis levitatakse vildakaid seisukohti, et nende häälest midagi ei sõltu.
Debatt valmib Postimehe, Eesti Väitlusseltsi ja Euroopa Komisjoni Eesti esinduse koostöös, olles seitsmes pikemast euroliidu-teemaliste debattide sarjast.