Merike Kaunissaare: Arusaam häda suurusest motiveerib

Merike Kaunissaare
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Merike Kaunis­­saare
Merike Kaunis­­saare Foto: Postimees.ee

Kas kõlvatu on luua arusaam häda suurusest ja innustada kaastunnet, mis motiveerib aitama? Merike Kaunissaare meelest teevad inimesed kõlvatuid tegusid küll, kuid teises vallas ja teistsugusel viisil.

Postimehes oli kõrvuti kaks hirmsat pilti: Tartu Ülikooli Kliinikumi Lastefondi sotsiaalreklaam palvega annetada laseraparaadi ostu toetuseks ja kommertsreklaam, kus kujutati ilma kahe näputa verist naisekätt (04.10). Teine veenis ostma mingit sorti aknaid.

Mõlemad pildid on tõesti õudsed vaadata. See on just see juhtum, mida lastefondi nõukogu arutas, kui kaalusime kampaania kujundust. Et kas on vahet, mida reklaam ütleb: see on kole haigus, mis last traumeerib – palun katsuge mõista muret, või: kui sa minu kreemi ei osta, siis lähed kindlasti kärna?

Mõtlesime ja arutasime, kuidas näidata, et hemangioom on igal juhul kole. Abi selleks vaja ongi, et lapsi aidata. Ja me ei hakkaks ju näitama last, kes tõepoolest selle all kannatab. Süda ei lubaks. Õnneks just see on ka seadusega keelatud. Me võtsime vastu otsuse, et kui õnnestub situatsioon lavastada, siis hakkame just nii laseri jaoks abi otsima.

Pildil oli nõus osalema laps, kes on kaasa löönud lasteteatris ja sai aru, et tema kehastada oli seal näitlejaroll. Arutasime, mida see talle tähendab, kui tema koledaks tehtud näoga suured pildid tänavale tulevad ja kuidas ta ennast võib tunda, kui keegi sõpradest peaks ta ära tundma. Mida äratundjale öelda?

Lapse ja tema emaga sai tehtud põhjalik leping, kus kogu tegevus ja võimalikud sekeldused said lahti seletatud, läbi arutatud ja kokku lepitud. Selle lapse mõistev arusaam oli ka nüüd, et tema mängib ühes omamoodi avalikus lavastuses rolli, et teisi lapsi aidata.

Oli olemas varasem kogemus – ka meie kampaania «Aita Erlet ja teisi liigesehaigeid lapsi!» tõi partneritega korraldatud oksjonil nii palju annetusi, et Erle, Laura ja Mihkel said oma raske liigesehaigusega hakkama saamiseks hea uue bioloogilise ravimi ravikuuri raha kaheks aastaks, lisaks raha keerulisema diagnoosiga Rando raviks. Ka selle heategevuskampaania pilt oli kaunis hirmutav: käteta-jalgadeta lapsed ütlevad: ma annaksin oma käed ja jalad ära, et aidata haiget sõpra.

Ka see pilt oli vormistatud virtuaalse manipulatsiooniga: käed ja jalad olid tõesti ära, et luua arusaam, mida see tähendab, kui liigesed on juba lapsena nii haiged, et nad üldse ei tööta.

Ja vastukajaks oli haigekassa juhi pahandamine, et kuidas ma võin nii öelda, et haigekassa keeldub maksmast, kuigi keeldumiskiri oli olemas. Ent samuti eriarstide arutelud ning kogu taotlusprotsessi uuesti läbimine.

Ka avalik arutelu selle üle, milline peaks kompenseerimispoliitika olema. Lootus, et hakatakse siiski järgmisest aastast kompenseerima. Ja sealt järgmisest. Ravi saavate laste vanemate paanika, et annetatud raviraha on otsas, rahustas maha ravimifirma lubadus laste rohtusid kuni uute kompenseerimisotsuste tegemiseni ise finantseerida.

Kogu selle koleda kampaania foonil saime aga rõõmsa kõne Laura isalt – kas te kujutate ette, et laps, kel polnud jaksu voodist väljagi tulla, proovis uuesti rulluiskudega sõita. Isa soovis fondi ja teiste haigete laste heaks midagi kasulikku teha, nii tänulik ja õnnelik oli ta.

Reklaamiseaduse alusel loetakse kõlvatuks reklaam, mis tugineb inimeste ebausule, hirmule või kaastundele.

Kui heategevusfond palub abi ja annetusi mis tahes mure lahendamiseks, apelleerib ta kaastundele ka siis, kui pildilt paistavad ainult lilled, linnud ja liblikad. Tegelikult võib ka siis reklaam hirmutav olla, kui pildil ei ole üldse midagi koledat.

Nägin kord välismaal suurepärast suitsetamisvastast reklaami naistele. Pildil oli noor ja armas ema imikuga ning tekst «Meie tital on isa silmad, aga ema kopsud». Kas vaade säravate silmadega nunnule titale nii emme kui tita tahmaste kopsude teadvustamisega ei ole õõvastav?

Lastefond on oma kampaaniates katsunud teadvustada olukorda, milles olevad lapsed vajavad abi. Nii ta just välja näebki – hemangioom. Mis on siin kõlvatut? Või kasutab lastefond kõlvatuid võtteid haigete laste ravitingimuste parandamiseks annetusi otsides?

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles