Andres Reimer: tühi pauk raudteel (8)

Andres Reimer
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
EVR Cargo veeremi- ja pesutsehh Tapal.
EVR Cargo veeremi- ja pesutsehh Tapal. Foto: Marianne Loorents / Virumaa Teataja

Neeme Jõgi läks lolliks – selline mõte tuli pähe, kui keset rauget suvepuhkust lugesin, et vastne EVR Cargo nõukogu esimees tõmbas ettevõtte Venemaa vaguniärile pidurit. Palun teenekalt juhilt ja ärikonsultandilt sellise rumala mõtte pärast vabandust.

Jõgi väljendas kahtlust, et EVR Cargo Venemaale investeerimise kava ei lähtu hoolsuskohustusest, sest korralikku äriplaani justkui polevatki.

Ennustasin kolme võimalikku lahendust.

Venemaa raudteepolügoonile teenuste osutamiseks loodud EVR Cargo likvideeritakse või pannakse tootma näiteks saunaahjusid.

Välja vahetatatakse ettevõtte tegevjuhtkond või nõukogu esimees.

Tühjalt kohalt tekitatud skandaalist võimalikult pehmeks väljumiseks leitakse ümmargune selgitus.

Käiku läks kolmas stsenaarium. Jõgi avaldas nõukogu augustikuisel koosolekul vagunitehingule poolehoidu ja väitis, et äriplaan muudeti kasumlikkuse prognoosi vähendades senisest realistlikumaks. Roheline tuli. Samas tegi Jõgi ka avalduse, et ta ei vastuta juriidiliselt, sest viis ellu omaniku tahet.

Nõukogu liige ei vastuta üksnes siis, kui hääletab vastu ja laseb eriarvamuse protokollida. Omanik saab vastutust nõukoguga jagada, kui nõukogu saadab otsuse kooskõlastamisele. Kuid sellist kooskõlastust ei ole raudteefirma nõukogu vabariigi valitsuselt küsinud.

EVR Cargo saab sissetulekut teenida üksnes Venemaa raudteeäri teenindades. Sellisele ummikteele manööverdas ettevõtte varasem eraomanik. Pärast Eesti Raudtee erastamist 2001. aastal tõi raudteeärimees Edward Arnold Burkhardt Ameerikast ligi 60 kasutatud vedurit. Siis jäi nendestki väheks, et kõiki masuudironge Narvast Muugale vedada.  Ameeriklasi aga ei lubata liiga suure teljekoormuse tõttu ühegi teise Venemaa raudteepolügoonil osaleva riigi raudteele. Seega tohivad kõigi naaberriikide veduriveofirmad Eestis kaupa vedada, EVR Cargo aga tohib vedada ainult Eestis. Meie ei saa oma veduritega sõita ka Euroopa Liidus. Kui ärimeestel õnnestub põhja-lõunasuunaline vedu Soome paberiga käima panna, ei lubata Ameerika vedureid üle Läti piiri.

Venemaa kehtestas 2011. aastal  Eestit läbivatele raudteevedudele embargo ja varem Muuga sadamat läbinud naftatooted suunati Ust-Lugasse. Eesti-siseseid raudtee kaubavedusid on väga vähe.

EVR Cargo tegevuse jätkamiseks ongi jäänud vagunite rendiäri. See, et Venemaa raudteeringkonnad lubasid Eesti ettevõttel rendiäris kaasa lüüa, tähendab, et firma juhte peetakse Moskvas lugupeetud inimesteks. Tehingu õnnestumine loob eelduse, et EVR Cargot saab hakata ümber kujundama kaubavedudeks Euroopa Liidus. Ilma vagunitehinguta sarnaneks EVR Cargo eelseisev erastamine Haapsalu raudteega, millest võidaksid ennekõike vanaraua kokkuostjad.

Kommentaarid (8)
Copy
Tagasi üles