Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

Juhtkiri: Eesti raha lodeva naabri kasiinos

1
KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Kaubarong. Pilt on illustratiivne. | FOTO: ArvoMeeks / Valgamaalane

Eesti riigile kuuluva raudteefirma EVR Cargo nõukogu andis loa laiendada vaguniäri Venemaal, mis on olnud üks selle suve teravatest poliitilistest vaidlusteemadest.

On enam kui küsitav, kas Eesti riigile kuuluv ettevõte peaks praegustes oludes laiendama oma äri Venemaal. Suuremat sorti ärid ja raudteeäri veel eriti on Venemaal allutatud poliitikale. Võttes uusi ja suuremaid riske Eesti maksumaksjale kuuluvale ettevõttele, seob valitsus end poliitiliselt üksiti Venemaal aetava vaguniäri edu või ebaeduga. Nii tekitab keskerakondlik valitsus ise juurde ühe hoova, millega idanaaber saab tahtmise korral neid ja ka Eesti riiki mõjutada.

Tänu eelmiste valitsuste pingutustele on Eesti krediidireiting hea – see tähendab, et Eesti ettevõttele on laenuraha odav. Venemaa ettevõtetele on laenuraha kallis paljude asjade tõttu, mis idanaabri juures aastakümnete jooksul kehvasti on aetud, samuti seetõttu, et Kreml on rahvusvahelisele õigusele vilistades rünnanud oma naaberriike ja vaba maailm on kehtestanud nende pankadele piiranguid. Esimesed kindlad võitjad on Venemaa tehased, kes vaguneid ehitavad.

Võiksime asja kokku võtta nii, et sisuliselt viib valitsus Eesti inimeste tubliduse ja ka püksirihma pingutamise tulemuse nüüd lodeva ja agressiivse naabri kasiinosse. Mängupõrgutega on aga ikka nii, kui kujundiga jätkata, et seal on ainult üks tõeline võitja – mängulaua omanik.

On tekkinud kummaline olukord, kus inimene, kes peaks ametikoha järgi mõtlema ettevõtte loogikast lähtudes, näib mõtlevat poliitilistele riskidele. Ja vastupidi: inimene (või inimesed), kelle amet nõuab laiema tausta nägemist, ajab asja justkui vaid ühe ettevõtte ja tema juhatuse mätta otsast.

EVR Cargo nõukogu esimehe Neeme Jõe jutt, et edasi vastutab minister Kadri Simson (Keskerakond), on olemuselt poliitiline avaldus. Sellest ei saa välja lugeda muud kui sõnumit avalikkusele, et minister (ministeerium) surus nõukogus läbi oma tahte. Nõukogu liikmetele, sh esimehele, seadusega pandud vastutus muidugi sääraste avalduste peale nõiaväel ei kao. Küll aga võime hr Jõele tänulikud olla osutuse eest.

Vaatame nüüd ettevõtte EVR Cargo positsiooni. On pikemata selge, et selles ettevõttes olev vara on seotud omaaegse Vene keisririigi rööpmelaiusega raudteedega «Soome lahest kuni Musta mereni ning Baltikumist kuni Jaapani mereni» (nii ütleb EVR Cargo enesetutvustus). Sellel väljal on EVR Cargo kliendid ning juba olemasolevate vagunite rentimine Venemaal on aidanud vähendada eelmisel aastal kahjumit. Ettevõtte juhatusest olekski vastutustundetu jätta otsimata ja välja pakkumata uusi ärivõimalusi.

Valitsus peab aga vaatama suuremat pilti ja tõsiselt mõtlema, kas ühe ärivaldkonna liiga tugev sidumine Eesti poliitikaga on ikka see mäng, mis väärib küünlaid.

Tagasi üles