Juhtkiri: väärikas allahindlus

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mõistlik hind toob mõistliku tarbijakäitumise

Päeval, mis toob uudiseid Islandi majanduse kokkuvarisemisest ja saareriigi rahvusliku valuuta vabalangemisest, päeval, mil loetakse kokku miljardeid, mida kogu maailma paanikas börsid neelanud, kõlab sõnum jaekaubandusketi kampaaniapäevadel tunglevast rahvamurrust (ja kauplejate endi väitel koguni rekordkäibest) pehmelt öeldes kummaliselt. Et mitte öelda õõvastavalt. Nagu viimased orkestrihelid ookeanisügavusse vajuva Titanicu pardalt. Kuid siin pole midagi iseäralikku. Isegi mitte negatiivset. Vastupidi, siin võiks näha märke hoopis mõistlikust tarbijakäitumisest.


Suuremate jaekaubanduskettide sügisestel allahindluskampaaniatel on juba üsna pikk traditsioon. Osturalli, hullud päevad, laadapäevad jne on rahvale tuttavad ja oodatud. See aga tähendab seda, et paljud jätavadki ostud, näiteks uus teler või laste talveriided, meelega just sellele ajale. Niisugune plaanipidamine võib anda sadadesse ja isegi tuhandetesse kroonidesse ulatuva säästu.


Seda, et pelgalt emotsionaalset ostlemist on vähem, tõestab esiteks see, et kaubandus on üldiselt olnud tänavu madalseisus, augustis vähenes statistikaameti andmetel jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük eelmise aasta sama kuuga võrreldes püsivhindades kuus protsenti. Teisalt kinnitavad seda kettide müügi- ja turundusjuhid, kelle sõnul kauba ostukorvi ladumist enam ei märka. Mõistlikule tarbijakäitumisele viitab ka asjaolu, et eraisikute hoiuste maht on tänavu aasta algusega võrreldes kasvanud.


Lisaks sellele, et rahvas üritab oste ajastada, võiks kaupmehed teha järelduse, et need ajad, majanduse hiigelkasvuaastad, mil kasumimarginaale üsna mõõdutundetult paisutada võis, on möödas. Üha tihenenud konkurents lubab tarbijatel teha valikuid, ja neid ka tehakse – pole haruldane, et ostetakse internetipoodidest või käiakse ostureisidel välismaal.

Tänases lehes avaldab Tallinna Kristiine keskuse turundusjuht arvamust, nagu alavääristaksid kampaaniad tarbijat, tekitades ostjates tunde, et kampaania kilekotiga on linnas piinlik ringi käia. Seda arvamust näikse kinnitavat ka meedias alati laia kõlapinda leidnud juhtumid, kus uue kaupluse avamisel või allahindluse alates tormavad inimesed üksteist tallates riiulite vahele.


Niisugused juhtumid on piinlikud, ent peaks olema iga soliidse kaupmehe huvides korraldada asju nii, et tema äris selliseid sündmusi ei juhtuks. Ka allahindlusi saab teha väärikalt, pakkudes kliendile mõistlikku hinna ja kvaliteedi suhet, mitte püüdes ostjale odavat kraami poolvägisi kaela määrida. Väärikuse suunas peakski kampaaniapäevade tava meil liikuma.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles