Peeter Langovitsi tagasivaade: vormelilegendi kiirvisiit

Peeter Langovits
, fotograaf
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Nüüd, kui järjekordne F1 hooaeg läbi, selgunud on uus maailmameister ning mitu vormeliässa sarjast lahkunud, jäi minu pilk peatuma viimase etapi lõpuhetkedel juubeldaval Mercedese tiimi konsultandil Niki Laudal.

Meenus kolmekordse maailmameistri Niki Lauda kiirvisiit Tallinna uue lennuliini avamisele. Legendaarne Lauda oli esimene vormel-1 maailmameister, kes Eestit külastas.

Niki Lauda alustas vormelipiloodina 1971. aastal March Fordi tiimis ja lõpetas 1984 McLareni roolis. Oma karjääri jooksul osales ta 171 GP-etapil, oli liidripositsioonil kokku 1620 ringil ning elas üle 18 avariid. Ferrari tiimis jõudis Lauda kiiresti tippu – 1975. aastal krooniti esimest korda maailmameistriks. Ka 1976. aasta algas edukalt, kuni Nürburgringil toimunud ränga avariini.

Põlevast vormelist pääses ta eluga, kuid raskete põletushaavadega. Elutahe teda ei hüljanud ja üsna kiiresti oli ta tagasi vormeliroolis, ikka rõõmsameelsena. Tagasitulek oli võimas – 1977 sai temast Ferrari tiimis teist korda maailmameister.

1979 jäi Lauda vormelisarjast kõrvale ja asutas oma lennufirma. Hing ihkas tagasi ringrajale ning temast sai 1982. aastal McLareni vormelipiloot. 1984. aastal, mil tema tiimikaaslaseks sai Alain Prost, õnnestus Niki Laudal ainult poole punktiga Prosti edastades jõuda kolmanda maailmameistritiitlini.

1985 loobus ta lõplikult võistlustest ja siirdus ärimaailma, et pühenduda täielikult oma lennufirma Lauda Air käivitamisele. 1997 jõuti koostöös Austrian Airlinesiga ka lennuliini Tallinn-Viin avamiseni.

Kolm korda nädalas liini teenindanud Lauda Air 50-kohaline Canadair Jeti lennuk avas uusi võimalusi nii edasilendamiseks kui turisminduse arenguks. Tallinna-Viini edasi-tagasi pileti sai siis 5500 krooni eest ja esialgne reiside täitumus oli ootuspärane. 17 reisilennukit ja kolme väikelennukit omava Lauda Airi suurosanikeks olid Niki Lauda 30 protsendi, Austrian Airlines 36 protsendi ja Lufthansa 20 protsendiga. Liini avati 9. detsembril, kuid lennud linnade vahel algasid juba 26. oktoobril 1997.

Pärastlõunal astus Tallinna lennuväljal väikelennukist välja punases jopes ja punase nokkmütsiga Niki Lauda. Läbis tavareisijana lennujaama terminali ja sõitis mikrobussis otse Tallinna raekotta lennuliini avamisele. Lisaks Laudale osalesid tseremoonial lennufirma esindaja Rainer Walter, suursaadikud Toivo Tasa ja Michael Miess ning linnavalitsuse nõunik Tõnu Karu. Järgnes vastuvõtt autogrammi jagamisega ja tutvumine raekojaga. Lauda jäädvustati ka Tallinna võtmega ning legendaarsele külalisele kingiti raekoda kujutav graafiline leht. Raekojast lahkuti kalessis ja lennuk Laudaga startis juba kell 21.

Äri kõrval jäi vormel-1 talle ikka hingelähedaseks. Ferrari pakkus talle tööd konsultandina. Kohtudes raekojas meie ajakirjanikega, pakkus lennuliinist enam huvi vormelisarjas toimunu. 1997. aasta hooaega pidas ta igavaks, kuigi äge võistlus tiitli pärast käis veel viimasel etapil. Maailmameistriks sai Jacques Villeneuve kolmepunktise eduga Michael Schumacheri ees.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles