Juhtkiri: otsime imelist kuldmuna või katsetame julgelt? (2)

Postimees
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Eesti sõber, hollandlane Peter Kentie on Eesti mainekampaaniaks välja pakkunud lihtsa, mängulise ja sümpaatse, ehkki mitte päris uue idee. Ainuüksi eilne päev näitas, et sellel ideel on nii vahkvaimustuses poolehoidjaid kui ka ninakirtsutajaid. Esimesi on küll ilmselgelt rohkem.

Võtame rahulikult! Oleme näinud seniste «märgiotsingute» suhtelist viljatust. See võiks ju tekitada vähemasti küsimuse, kas üldse on mõtet otsida aastate kaupa sellist imelist kuldmuna, mis kõnetaks ühtviisi selgelt kõiki inimesi Gröönimaast Antarktikani ja Tokyost Los Angeleseni, muudaks isegi loomad Eesti fännideks ning teeks korrapealt Eesti nii kuulsaks, et meil kellelgi pole vaja enam üldse tööd teha – märk toob nõiaväel raha küladesse ja korteritesse. Ja seda aegade lõpuni.

Võtame rahulikult! Kampaaniaga, kus öeldakse, et Eesti on tore maa, pole võimalik ka kogu rahva pingutusi ja ülesehitavat tööd paugupealt tühjaks teha. Midagi pööraselt hullu ei juhtu, kui seda ideed päriselus, päris turundustegevuses katsetada. Lihtsalt tugitoolis filosofeerides pole võimalik ei lõplikult tõendada ega ümber lükata, kas märgi- või kampaaniaidee töötab või mitte.

Jäik tagasitõrjumine, millega EASi juht eile esmalt esines, mõjus kummaliselt. Tegu olevat vaid ingliskeelses kultuuriruumis töötava ideega. Igaüks suudab meenutada hulgaliselt ingliskeelseid sõnamänge, mida kasutavad oma reklaamikampaaniates nii riigid kui ettevõtted. Vaevalt küll, et kõik need on suure- ja suupäraselt tõlgitavad absoluutselt kõigisse maailma keeltesse. Pealegi on Peter Kentie pakkunud välja ka mängu, milles kõik maailma inimesed saavad esile tuua omakeelseid «EST»-sõnu.

Reklaamimees Marek Reinaas nimetas Kentie ideed banaalseks. On tõsi, et millegi absoluutselt enneolematuga tegu pole. Samasugust ingliskeelset sõna/tähe-mängu on mõne aasta eest teinud Juku-Kalle Raid ning lõpuks on ka «Welcome to ESTonia» kampaanias just EST suurtähtedega esile toodud. Mis siis? Juku-Kalle Raid ise kommenteeris, et «ideed elavad õhus! Väga lahe!».

Ettevõtluse Arendamise Sihtasutusele (EAS) saab praeguses seisus soovitada küll vaid segu mängulisusEST ja julgusEST ideede katsetamisel – EASis on puudus ettevõtlikkusEST. On mõistetav, et reaktsioonina ses asutuses aastate eest toimunud segadustele ja sigadustele näeme nüüd hirmu eksimise ees, püüdu kõike viimase komakohani ennustada ja kõik pliiatsid kirjutuslaual alati paralleelselt hoida. Korrektsus on tore ja vajalik nii pükste viiki ajamisel kui raamatupidamises, ent loominguliste ülesannete juures üksnes korrektsusEST kohe kindlasti ei piisa.

See, et Peter Kentie idee lausa plahvatuslikult poolehoidjaid leidis, on juba iseenesest hea märk ja hea lugu isegi siis, kui selle purjede all lõpuks kogu maailma südameid ei vallutata. Tegu on kena ja julgustava peegeldusega Eestist ja eestlastest – minimaalselt sümpaatse, me oma inimeste südameid võitva komplimendiga.

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles