Kristjan Aruoja: uued «meeleoluväljendajad» lubavad Facebookil oma kasutajate kohta palju rohkem andmeid koguda

, Fondia õigusnõustaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Facebooki meeleoluväljendajad
Facebooki meeleoluväljendajad Foto: SCANPIX

Andmete privaatsuse küsimus võib esile tulla ka siis, kui end lihtsalt sotsiaalmeedias väljendada tahame. Kui säutsume Twitteris, postitame visuaale Instagramis või jagame informatsiooni Facebookis, jätame endast maha andmejälje, kirjutab Fondia õigusnõustaja Kristjan Aruoja.

Mõnikord tahaks aga rohkemgi väljendada, näiteks panna mõnele postitusele Facebookis «ei meeldi». Seda võimalust sotsiaalmeedia platvorm ei loonud, kuid pärast pikka mõtlemist tegid nad siiski «meeldib»-nupu kõrvale viis uut võimalust – saab armastada, naerda, imestada, olla kurb või vihane. Ühelt poolt ju igati tore, sest kes Facebooki kasutavad, need teavad, et tihti on mitmeid olukordi, kus tahaks küll kiirelt reageerida, kuid pelgalt «meeldib» variant ei ole üldse kohane. Facebook nägi selles võimalust ja oli nutikas.

Uue reaktsiooni-kontseptsiooniga lähenesid nad tegelikult leidlikult efektiivsemale võimalusele kasutajate andmeid koguda ja neid paremini kaardistada. Kui seni ei pruukinud täpselt aru saada, mida inimene ühest või teisest asjast ikka arvab, siis nüüd teeb kasutaja Facebooki töö palju lihtsamaks.

Värsked «meeleoluväljendajad» on siinkohal põnevaks võimaluseks ka turundamisel. See aga omakorda tähendab andmete kogumisele järgnevat andmete kasutamist äritegevuseks. Need andmed lubavad küll klientide kohta palju rohkem teada saada ja sellest lähtuvalt neile pakkumisi teha, kuid samas on siin ka vana hea kohustus kogutavate isikuandmetega hoolikalt ringi käia.

Andmete privaatsuse teemas on muidugi mitmeid nüansse ja Euroopa Liidu tasandil ollakse seda teemat liikmesriikide vahel ka ühtlustamas, sh suhtutakse tõsisemalt andmete kasutamisse ja tarbijalt nõustumise saamisesse. Andmeid koguv ettevõte peab sellele suuremat tähelepanu pöörama, sest nii mugav ja lihtne kui andmete kogumine ka pole, kaasnevad sellega kohustused.

Niisiis, võib-olla sa siiski igapäevase kasutajana ei küsinud Facebookilt midagi sellist, kuid ei usu, et turundusinimestel midagi selle vastu on, kui nad rohkem andmeid kasutada saavad. Küsimus on, kuidas nad oma vastutust näevad.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles