Juhtkiri: sobimatu mäng lapsevanemate närvidel

Postimees
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Kõlab uskumatult, aga on ometi tõsi, et tervelt kolm aastat ettevalmistatud ministri määruse tulemused tabasid puuetega laste vanemaid sel nädalal kui välk selgest taevast. Nad said abivahendeid rentivalt firmalt mitu korda suurema arve kui veel eelmisel kuul.

Tänase lehe loost saate lugeda, millise ehmatuse ja murega lapsevanemad neid arveid vaatasid. Alles eile õhtuks saatis sotsiaalkindlustusamet lapsevanematele lubaduse, et nii suuri arveid nad siiski ise tasuma ei pea hakkama, sest puudega laste abivahendeid käsitleb riik erandina ning kompenseerib suurema rahasummaga kui täiskasvanud puudega inimeste abivahendeid.

Isegi kui lõpuks läheb kõik hästi ja inimeste probleemid saavad lahenduse, on mäng lapsevanemate närvidel olnud täiesti kohatu. Esiteks jääb arusaamatuks, miks kirjutas minister sedavõrd pikalt ettevalmistatud määrusele alla sisuliselt vahetult enne selle kehtima hakkamist. Määrus sai allkirja 21. detsembril, Riigi Teatajas ilmus see 29. detsembril ja kehtima hakkas juba 1. jaanuarist. Niisugune tähtaegadega tormamine ei lähe kokku hea tavaga ning tundub õigustamatu just arvestades seda, et muutusi on tegelikult ette valmistatud kolm aastat ning määruse eelnõu kooskõlastusring sai läbi juba eelmise aasta juulis.

Teiseks on juhtunu järjekordne näide saamatust kommunikatsioonist. Tulemus on ju see, et need inimesed, kelle jaoks abivahendid ning nende kulude katmise kord tegelikult mõeldud on, ei teadnud, mis neid ees ootab. Vähemalt kommunikatsiooni eest vastutavad ametnikud ei suutnud näha puude taga inimest. Võib ju väita, et puuetega inimeste esindusorganisatsioonid ning abivahendeid rentivad firmad olid sisuliselt muutustest teadlikud, sest olid kaasatud juba määruse ettevalmistamisse. See on aga väga vilets vabandus, kui teenuse lõpptarbijat pole piisavalt ja arusaadavalt informeeritud. Peaks olema päevselge, et pelgalt määruse teksti ülesriputamisest ei piisa. Inimestele tuleb neid puudutavaid asju selgitada, ja seda nii, et ka õigusteaduse ning sotsiaaltöö topelt-doktorikraadi omamata on tal võimalik aru saada, mis temaga juhtuma hakkab ning mida konkreetselt tema tegema peaks.

Mõeldes, milliseid kõikvõimalikke kalleid sotsiaalkampaaniaid meil korraldatakse, poleks ju olnud mõeldamatu, et ka seda kokku ligi 70 000 inimest puudutav muudatus neilesamadele inimestele korralikult ja aegsasti lahti seletatakse. Vabandus, et riigil polnud nende inimeste registrit, mõjub lihtsalt naeruväärsena. Teenuse osutajad ju saadavad neile arveid. Mis takistanuks näiteks infomaterjalide saatmist koos arvetega?

Kahtlemata tuleb riigil kohelda abisaajaid väärikalt, kommunikatsioon on üks tähtis osa sellest. Saamatu teavitamine põhjustab täiesti asjatuid pingeid inimestele, kes niigi on hädas.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles