Laevakaitsja Alvar Hunt: mis siin Indias üldse toimub?

, laevakaitsja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Indias rohkem kui kaks aastat viibinud laevakaitsja Alvar Hunt selgitab, kui kaugele on jõudnud 14 Eesti kodanikku puudutav kohtuprotsess ja mis sellega on kaasnenud.

Niinimetatud laevakaitsjate protsess on tänaseks jõudnud faasi, kus küsitletud on kõiki süüdistaja ja kaitse tunnistajaid ja kohus peaks otsuse tegema hiljemalt jaanuari keskpaigaks vastavalt riigi ülemkohtu poolt seatud tähtajale.

Protsessi jooksul on selgunud aga asjaolud, mille toon järgnevalt välja (lõpliku hinnangu tõendite osas annab muidugi kohtunik ning see kajastub ka tulevas kohtuotsuse sõnastuses).

Laev Seaman Guard Ohio viibis India territoriaalvetes?

Laeva India territoriaalvetes viibimise väite kohta ei ole süüdistajal (osariigi politsei eriosakond) olnud dokumentaalseid tõendeid. Esmase notariaalselt kinnitatud raporti järgi triivis alus ankurdatuna rahvusvahelistes vetes. Samuti kinnitas piirivalve esmasel suhtlusel saadud informatsiooni selle kohta, et laev oli ranniku(vete) lähedal hädaolukorras, sest puudus piisavalt kütust ja toiduaineid ning piirkonnas oli antud tormihoiatus.

Meeskonna vahistamine sanktsioneeriti puudulikel alustel

Esmase eeluurimise käigus teostatud relvaekspertiis osutus vigaseks, ekspert tunnistas hilisemal menetlusel, et kõik tulirelvad olid poolautomaatsed, seega lubatud rahvusvahelise merealase seadusandluse alusel.

Pärast laeva kinnipidamist esitati vajalikud sertifikaadid tulirelvade ja laeva kasutamise loa osas, kuid nende koopiaid ei olnud kohtumaterjalidesse varem lisatud.

Laeva logiraamat sisaldas kontrollitavalt kogu logistikat transiitide, see tähendab turvameeskondade/tulirelvade saabumise ja väljumise kohta, seega ei ole võimalik vaidlustada laeva tegevuse seaduspärast iseloomu.

Subsideeritud diiselkütuse hankimise süüdistuse suhtes ilmnesid agendipoolsed legaalsed ettevalmistused tellimuse, tasumise ja loa taotlemise kohta. Peale selle on kaitse rõhutanud, et nimetatud süüdistus võib üksnes puudutada laeva omanikettevõtet ja/või agenti, kuid mitte meeskonda.

Kahjuks ei ole praegu menetleval kohtul jurisdiktsiooni teha otsus passide tagastamise ja väljasõiduloa kohta, selleks tuleb taotlusega pöörduda Tamil Nadu osariigi kõrgemasse kohtusse Madurai's. Seega pole menetlus jõudnud lõplikku kohtufaasi. Tagasipöördumiseks vajaliku otsuseni võidakse küll jõuda aga paari kuu jooksul, kui süüdistav pool loobub edasikaebamise õigusest.

Olulisemad sündmused

Tulles tagasi juhtumi algusse: peale käesoleva aasta oktoobrist jookseb juba kolmas aasta turvateenuse baaslaeva MV Seaman Guard Ohio kinnipidamisest koos meeskonnaga, kellest 14 turvatöötajat on Eesti kodanikud. India Tamil Nadu osariigi politsei eriosakond on süüdistanud laeva meeskonda illegaalsel viisil (subsideeritud) kütuse tankimises ja laeval viibinud turvameeskonda relvaseaduse rikkumises. Kaasuse menetlus on läbinud selle aja jooksul erinevaid astmeid, millest olulisemate hulka kuulub näiteks vanglast vabanemine kautsjoni vastu.

Teine oluline pööre toimus 2014. aasta juulis, kui osariigi kõrgem kohus tühistas süüdistused rahvusvahelise seaduse alusel. Kolmas oluline otsus tuli India riigikohtust tänavu juulis. Sellega suunati kaasus kohtulikku arutellu osariigi kohtu teise astmesse. 

Esialgne tähtaeg menetluse lõpetamiseks saab läbi jaanuari keskel. Juhtumi kronoloogia räägib iseenda eest. Siin (kolmandas maailmas) võivad sellised protsessid kaua aega võtta, kuid advokaadid on siiski kindlad, et süüdistused tühistatakse ka sellel korral.

Pikaleveninud protsessi põhilised mured

Majanduslikust küljest on juhtumi osalised üsna kehvas olukorras. Ettevõte Advanfort Company (praeguseks majandustegevuse lõpetanud), kelle lepingulised töötajad me kõik olime, ei toeta meid enam alates 2014. aasta suvest. Viimati saime palka 2013. aasta oktoobri eest.

Piiratud abi annab küll jätkuvalt Eesti välisministeerium laenu vormis, aga see pole kahjuks piisav ja lähedased peavad igakuiselt lisa leidma. Täpsemalt on nimetatud majutus- ja elamiskulude katteks sihtotstarbelise laenu ulatus 800 India ruupiat ehk ligikaudu 11 eurot igale isikule päeva kohta (sellele lisandub eraldi välisministeeriumi abi transpordi- ja majutuskulude katteks kohustuslikel istungitel osalemiseks). Veel on saadud laenu välisministeeriumilt kaitsekulude/ advokaadi teenustasude katmiseks.

Kindlasti pole moraalne kahju väiksem, kui pidada silmas peresid, kus lapsed/naised peavad ilma isa/abikaasata hakkama saama. Samuti ei saa mööda tervisehädadest. Siinkohal peab mainima, et välisministeerium on tasunud laenuna olulised ravikulud, mis on olnud seotud esmaabi ja vajalike operatsioonidega. Peale selle on koostöös sotsiaalministeeriumiga avatud peredele psühholoogilise toetuse liin. Siin oli veel suusõnaliselt kuulda plaanist laiendada sotsiaalministeeriumi osa, aga selle kohta pole rohkem kahjuks informatsiooni.

Suure tõenäosusega oleks abi diplomaatilisest koostööst ka teiste partneritega peale Briti valitsuse (süüdistatavate hulgas on kuus britti), kellel on siinkandis head sidemed nagu Ameerika Ühendriigid (Advanfort Company on registreeritud Virginia osariigis) või Prantsusmaa.

Igal juhul on Indias lõplikku õigeksmõistvat otsust ja väljasõiduluba ootavad laevakaitsjad südamest tänulikud igasuguse tähelepanu ja toetuse eest.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles