Üks tuhandeist – See Jaan Tamm

Anneli Ammas
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Jaan Tamm
Jaan Tamm Foto: Andrus Peegel

«Juhatuse esimees on üks 4500st Jaan Tammest,» tutvustas alustava riikliku lennufirma tegevjuhti Jaan Tamme selle nädala teletäht Erik Sakkov. Pigem lühemat kasvu, tagasihoidlikult naeratav Tamm (51) ja pikk ning avalikkuse tähelepanu nautiv Nordic Aviation Groupi (NAG) juhatuse liige Sakkov on aastakümneid kokku harjutanud meeskond.

Nad alustasid 1990. aastate keskel koos Põhja-Eesti Pangas ja on mitukümmend aastat ühises seltskonnas bridži mänginud. Kui Sakkovi ülesanne on praegu juhtida nn päästeoperatsiooni ehk saata iga päev õhku ja võtta vastu Tallinnast lähtuvaid lennuliine (eile hommikuks oli toimunud juba 147 lendu), siis Tamme ülesanne on pikalt ette vaadata, töötada läbi kümneid lepinguid, analüüsida võimalikke tegevuskavasid tänaseks ja edaspidiseks.

Väga hea analüüsivõimega, põhjalik ja tark mees – iseloomustasid teda kõik, kellega Postimees rääkis, et uue lennufirma tegevjuhiga tuttavamaks saada.

Tapalt pärit Tamm lõpetas 1989. aastal Tartu Ülikooli majandusküberneetika alal ja mõtles õpetaja pojana alustuseks akadeemilisele karjäärile. Pöörase kiirusega toimuvate muutuste ajal ei olnud ta valmis Moskvasse aspirantuuri minema ning nii piirdus tema lektoriamet ülikoolis paari-kolme aastaga. Ta läks hoopis Tartu Maapanka tööle. Seda pööret võrdleb ta tagantjärele pöördega, mille tegi äsja – loobus Tallinki emafirma Infortari tegevjuhi kohast ja hakkas hoopis lennundusfirmat juhtima.

Infortari jõudis Tamm 2007. aastal pärast kümmet aastat Ühispangas e-panganduse juhina. Viimane on näide sellest, et Tammele sobib uusi asju alustada – ta võib hea tundega mäletada, kuidas Tartus esimene Ühispanga pangaautomaat üles pandi.

Infortaris, kus ta juhtis omanike Ain Hanschmidti, Enn Pandi ja teiste investeeringuid, oli kõige silmatorkavam uus ettevõtmine Tallinki Takso käivitamine. Raskelt, kahjumiga alustanud taksofirma on nüüd korralikult toimima saadud.

Nii järsk see nüüdne üleminek Infortarist lennundusfirma juhiks Tammel ju polnudki. Kui toonane majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts 2013. aasta varasuvel äriringkondades uuris, kes võiks tulla Estonian Airi nõukokku pärast Heleniuse-Taskila tiimi skandaalset lahkumist, soovitasid Infortari inimesed talle just Jaan Tamme. Partsi pakkumise peale võttis mees kaks nädalat mõtlemiseks. Edasi lähevad jutud veidi lahku, kas enne kutsuti Jaan Tamm lennufirma nõukokku ja siis taipas keegi küsida, kas Infortar ei võiks tulla Estonian Airi erainvestoriks, või oli vastupidi.

Igal juhul asus Tamm Estonian Airi nõukokku ning jäi põhikohaga Infortari ja sai seal ülesandeks muude investeeringute juhtimise kõrval lennundusärisse süveneda. Põhjaliku mehena süvenes ta niivõrd, et kui sel kevadel paistis, et Euroopast on Estonian Airi asjus tulemas negatiivne otsus ning Infortar hukkuvasse firmasse panustama ei hakka, oli ta sügisel valmis asuma juhtima nullist alustanud Eesti uut lennufirmat.

Esimene täistöönädal on tähendanud vähemalt 12-tunniseid tööpäevi. Kuue päevaga on lennutatud 6438 reisijat ja lennu on broneerinud juba 31 444 inimest.

«Eks see ole olnud koju teki alla ja tagasi,» möönis Tamm. «Perele ei ole aega jäänud.» Tammede peres on kaks tüdrukut ja üks poiss, sündinud kümneaastaste vahedega.

Kümmeaastakutega loeb See Jaan Tamm ka oma hobisid: kümme aastat käsipalli, kümme purjetamist ja kümme saalihokit. Need kõik on juba minevik, aga 30 aastat kestnud bridžiharrastus on jäänud.

Eile õhtul, pärast Stenbocki majas peaministrile NAGi esimesest nädalast rääkimas käimist, helistas Tamm bridžipartnereile: nii pingelise nädala lõpus kulub ära üks bridžiõhtu. «Bridž aitab igapäevast välja tulla, puhastab pea ära.»

Esimesele nädalale tagasi vaadates nimetab Jaan Tamm kõige keerulisemaks koostöö korraldamist väga paljude lepingupartneritega. «Ei tohi paanikasse sattuda – nagu ei tohi ka piloot lennukikabiinis. Kui detailid hakkavad väga segi minema, tuleb vaadata suurt pilti.»

Kui suur on Jaan Tamme usk NAGi õnnestumisse? «97,5 protsenti, juhul kui kõigil asjaosalistel jätkub tasakaalukust, tarkust ja kannatust õnnestumine ära oodata,» vastab ta. Hirmu lendamise ees Sellel Jaan Tammel pole.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles