Juhtkiri: määritud mainega amet

Postimees
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Urmas Nemvalts

«Ma ei saa selles kindel olla,» vastas maanteeameti peadirektor Priit Sauk Postimehele, kui ajakirjanik küsis, kas ta võib olla kindel, et altkäemaksuskeemi harrastamine ei toimu kuskil mujal kui Tallinna büroos. Pealinnas sai viis eksamineerijat üheksast kuriteokahtlustuse sõidueksami tegijatelt altkäemaksu võtmises või selle vahendamises.

On üldteada, et korruptsiooni täielikult ühiskonnast välja juurida ei õnnestu. Ikka leidub inimesi, kes oma ametivolitusi kurjasti ära kasutavad. See aga ei saa tähendada leppimist teatava loomuliku ebaaususe määraga – mitte üheski valdkonnas ega ametis. Sestap peame siit nüüd edasi küsima: mida tuleks ette võtta kindlustunde saavutamiseks? See pole ainult küsimus maanteeametile, vaid ka majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile, mille valitsusalas maanteeamet tegutseb.

«Maanteeamet pakub avalikke teenuseid, mis võimaldavad liiklejatel ohutult ja efektiivselt loodud teedevõrku kasutada, tagades selle säilimise ja toimimise. Samas rakendab maanteeamet nõuded liiklejatele ja sõidukitele, et tagada turvalist ja toimivat liikluskeskkonda… Maanteeameti töötajad on lojaalsed oma asutusele ja peavad oluliseks selle head mainet.»

Missiooni, visiooni ja väärtusi on lihtne kodulehel ilukõnesse panna, kuid sõnad tuleb ka sisuga täita. Maanteeamet pole seda suutnud. Eksamineerijate altkäemaksuskandaal määrib taas kord organisatsiooni mainet, mis muu hulgas vastutab ka suurt avalikku usaldust nõudvate liikluskampaaniate eest. Kahjustatakse ka nende sadade ametnike usaldusväärsust, kes teevad oma igapäevast tööd ausalt. Iga avalikus sektoris päevavalgele tulev korruptsioonijuhtum kahjustab kogu riiki.

Maanteeametil on palju tegevusalasid teehangetest liiklusohutuseni. Ameti eelarve ilma ELi struktuurivahenditeta on tänavu 155 miljonit eurot. See tähendab kalleid hankeid ja konkursse, mitmesuguseid huvirühmi. Ameti endine peadirektor Tamur Tsäkko mõisteti süüdi omastamises. Skandaalid on puudutanud ehitushankeid ja tehnoülevaatuspunkte. Kuid võimalike ahvatluste rohkus ei vabanda ebaausust.

Maanteeamet on panustanud sisekontrollile, teinud näiteks eksamid ja sõidukite tehnoülevaatused kaameratega jälgitavaks. Kuid nagu lukk öeldakse olevat looma jaoks, nii ei aita mistahes tehnilised abivahendid petturite vastu organisatsioonis. Ainus lahendus on arendada organisatsioonikultuuri nii, et ebaausus selles pesitseda ei saaks. Teisisõnu, et organisatsioon ei salliks väikseimalgi määral inimesi, kes oma ametis sahkerdavad ja skeemitavad. Paraku, nagu viimase loo puhul selgus, leidus maanteeametis küllaltki kõrgetel kohtadel neid, kes ise ei osalenud, kuid olid asjast teadlikud.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles