Juhtkiri: Augeiase tallid, mis vajavad rookimist

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Urmas Nemvalts

Kui mingi keskkond jääb pikaks ajaks ühe isiku või grupi kontrolli alla, tekivad omad reeglid, mis tingivad, et olukorra muutudes seisab ees põhjalik koristustöö, mis võib olla üpris räpane. Nagu mudamaadlus, kus puhtaks ei saa jääda võitja ega kaotaja ega isegi mitte selle maadluse kirjeldaja. Umbes nii paistab minevat ka Lääne-Eesti saarte parvlaevaliikluse korraldusega, mis on aastaid olnud ärimees Vjatšeslav Leedo mängumaa.

Parvlaevaühendus suursaartega on kahele Eesti maakonnale eksistentsiaalne teema. See pole võrreldav mistahes muu ühistranspordiliiniga. Kui praamid ei sõida, katkeb osas riigist elu. Fataalne viltulask tähendab siin vastutajale teekonda poliitilisse surnukuuri. Seda, mis mängus on, tajuvad hästi kõik osalised.

Valitsus tegi poliitilise otsuse võtta ühendused oma kontrolli alla, tuues põhjenduseks Leedo äri läbipaistmatuse. Kuid nagu inimeste kooselu probleemide puhul tuleb alati arvestada kahe osapoolega, nii on ka äris. Antud juhul oli tegemist pikaajaliste kokkulepetega eraettevõtjate ja riigi vahel ning viimase luukered kipuvad aina suurema kolinaga kapist välja kukkuma. Kas keegi küsis kelleltki altkäemaksu või mitte, võib jääda sõna sõna vastu kaasuseks, kuid avalikes huvides oleks need asjad siiski põhjalikult klaariks teha.

Vanakreeka mütoloogiast on tuntud vägilane Herakles, kes puhastas jõgede vett kasutades ära kuningas Augeiase tallid. Need olid teadupärast aastakümneid seisnud, neid ei olnud koristatud, sest jumala annina olid need immuunsed haiguste suhtes.

Kas keegi küsis kelleltki altkäemaksu või mitte, võib jääda sõna sõna vastu kaasuseks, kuid avalikes huvides oleks need asjad siiski põhjalikult klaariks teha.

Leedot on nimetatud praamikuningaks. Ka parvlaevaühendust puudutavad Augeiase tallid võib ju jätta sinnapaika ning viia kari lippude ja lauluga uutesse varjualustesse. Ent kui inimesed ja nende mentaliteet ei muutu, upuvad ka uued rajatised peagi täpselt endisega sarnasesse mustusse.

Poliitikud on lubanud, et aasta pärast on uued laevad kohal ja liiguvad. Esmalt ootab avalikkus selle lubaduse täitmist. Kuid vähemalt sama oluline on riigiettevõtte Tallinna Sadam käe all toimuva edasine käekäik. Maksumaksjal peab olema ülevaade, et iga euro on mõistlikult kulutatud. Vastasel juhul jõuame varsti jälle piinlike juhtumiteni justkui mitte millegi eest vastutavate nõukogude ja korrumpeerunud juhatustega.

Selleks et midagi põhimõttelist saavutada, tuleb ka endised tallid hoolikalt puhtaks teha. Heraklese rolli peavad selles töös täitma uurimisorganid ja poliitikud ise, jõgede ossa sobivad nii ajakirjandus kui ka kogu ühiskond. Oleks ebareaalne loota, et seda saaks teha sama kiiresti kui Herakles, kes sooritas oma vägiteo ühe päevaga, kuid veendumusele jõudmine, et tallid vajavad tõepoolest puhastamist ning sellega tuleb pihta hakata, on juba iseenesest pool võitu.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles