Alan Vaht: kütusehindade küsitav langetus

Alan Vaht
, ASi Olerex juhatuse liige
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Alan Vaht
Alan Vaht Foto: Erakogu

Iga kütusehinna langus on tarbija jaoks positiivne. See annab hea võimaluse säästa kütusekuludelt ja kulutada raha muuks otstarbeks. Hinnad tanklates käivad käsikäes maailmaturuga ja iga hinnalangus maailmaturul kandub varem või hiljem üle ka tanklatesse, ASi Olerex juhatuse liige Alan Vaht.

Alates käesoleva aasta algusest käib kütusehindade ümber aga omapärane anomaalne tants, mille tagjärjel on kütusehindade langetused tugevalt devalveeritud ning millel tarbija jaoks puudub igasugune väärtus. Tavahinnast madalamate hindade taustal mõistab tarbija, et hinnalangetuse asemel hindu hoopiski tõsteti.

Probleem ei ole mitte madalates hindades ega hinnalangetustes, vaid selles, et kütusemüüjate väljareklaamitud tavahinnal ei ole inimeste jaoks enam mingit sisu. Räägitakse kütusehindade langetamisest, kuid tegelikud hinnad tanklates on madalamad ja raske on leida tanklat, kus saaks kallima tavahinnaga kütust tankida. Nii on viimaste «tavahindade» langetuste korral tegelikud hinnad langenud vaid vähestes Olerexi tanklates.

Kui varem olid üle Eesti hinnad tanklates ühtlasemad, siis peegeldus kütuste maailmaturuhindade muutuse suurus paremini ka jaehindade muutuses. Rusikareegel on olnud, et maailmaturuhindade langus kümme dollarit tonnist on võrdne umbkaudu ühesendise liitrihinna langusega, kuid nüüd langetatakse maailmaturu 50-dollarilise tonnihinna languse korral jaehinda kõigest kaks senti liitrist.

Anomaalia põhjus peitubki selles, et enamikus tanklates on hinnad tavahindadest oluliselt madalamad, mis on tanklakettidel välistanud võimaluse langetada tavahindu varasemas suuruses. Nii ulatub bensiini minimaalse ja maksimaalse hinna erinevus praegu kuni kümne sendini ning ülekaalus on tavahindadest oluliselt madalamad hinnad. Sellest tulenevalt on kütuste keskmised liitrihinnad ka tavahindadest madalamad.

Eriti ilmekas näide on viimane hinnalangetus, kus Olerexi keskmine mootoribensiini liitrihind oli konkurentide tavahinnast 1,5 senti madalam ning diislikütuse liitrihind lausa 3,6 senti madalam. Kõnekas on ka fakt, et hinnalangetuse ajal oli «tavahinnaga» tanklaid kokku vaid 22, mis 87 tankla korral tähendas kõigest 25 protsenti tanklate koguarvust.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles