Henrik Roonemaa: kas äpid söövad Eesti väikefirmad ära?

Henrik Roonemaa
, kolumnist
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Henrik Roonemaa
Henrik Roonemaa Foto: Peeter Langovits

Ma olen näinud, kuidas inimene tõstab käed taeva poole ja hakkab ahastama: «Inimkond on end tehnoloogiast sõltuvaks muutnud! See on vale ja halb ja ohtlik! Mis siis, kui ühel päeval see kõik kokku kukub? Mis inimkonnast niimoodi saab?!» Ja nii edasi.

Ma vastan sellisel puhul alati, et mina näiteks olen usaldanud oma elu Selveri kätesse. Kui ühel päeval Eestis toidupoed kinni pannakse, suren ma varsti nälga, sest ma ei oska küttida ja talvel kartulid ei kasva, isegi kui ma leiaks kusagilt, mida mulda panna. Facebooki ärakadumine on väike mure võrreldes sellega, mis kataklüsmiliste sündmuste korral inimestega juhtub. Ehk nagu öeldakse: kui asjad on nii halvad, siis meil on suuremaid probleeme, mille pärast muretseda.

Kohe Selveri järel on mu digitaalses edetabelis aga Booking, Taxify ja Uber. Kui Bookingut ei oleks, siis ma ausalt öeldes isegi vist ei teaks, kust alustada välismaale minnes hotellitoa broneerimist.

Kuidas see vanasti käis üldse? Tuli leida telefoniraamat ja mõnda suvalisse Barcelona hotelli helistada, lootuses, et neil on vabu kohti ja et hind sobib ja et see asutus on enam-vähem viisakas? Või pöörduda reisibüroosse, paar päeva oodata ja neile selle eest maksta? Kümne aasta pärast ei mäleta ma ilmselt ka enam, kuidas vanasti takso tellimine käis. Kas tõesti tuli helistada mingil numbrile, oodata järjekorras, lugeda ette oma aadress ja siis oodata, kuni inimene teisel pool toru vaba taksot otsis? Täiesti uskumatu.

Äpid on teinud paljude teenuste leidmise ja tarbimise nii lihtsaks ja turvaliseks, et on kahtlemata toonud palju kasu nii inimestele kui ettevõtetele. Taxify ja Uberi konkurents Eestis näiteks on nii hoogne, et mõlemad pingutavad elu eest, et inimestele tasuta sõite pakkuda. Aga nüüd ütlevad näiteks hotellid, et äpindusel on ka varjupool.

«Online-kanalid, eeskätt Booking, on praktiliselt igal pool turuliider, nad on võtnud nii meeletult suure turuosa ja nad põhimõtteliselt reguleerivad, kuidas seda äri teha, ja ütlevad meile ette, millise hinnaga ja kuidas me müüma peaksime,» ütles Eesti Hotellide ja Restoranide Liidu tegevjuht Raigo Triik tänavu aprillis ERRile intervjuud andes.

See on ühest küljest arengu paratamatus ja teisest küljest hea tähelepanek. Mida rohkem kasutavad inimesed teenuste leidmiseks äppe, seda nõrgemaks jääb nende side teenuse pakkuja endaga. Mul ei ole ju vahet, kas ma tellin Taxify kaudu tuntud kalli firma takso või tunduvalt odavama üksiküritaja. Taxify (nagu ka Uberi) kvaliteedikontroll on väga range ning kehva tagasisidega juhid lendavad sealt lihtsalt välja.

Aga varsti võib olla nii, et näiteks taksofirma või hotelli ainus identiteet on tärnide arv mõnes äpis. Ei loe bränd, ei loe pakutavad lisaväärtused ning teistest kõrgemat hinda on väga keeruline küsida, sest sa pole enam tuntud nimega hotell, vaid lihtsalt üks otsingutulemus. Sama lugu on taksodega. Äpid küll lihtsustavad, aga samavõrra ka ühtlustavad teenuse sisu ja olemust, nii et alles jääb hea keskmine tase, mis ei võimalda kellelgi olla keskmisest halvem, aga mitte ka märkimisväärselt parem.

Kui suhtlus ettevõtte ja kliendi vahel liigub üha enam vahendaja kätte, annab ettevõte sellele vahendajale ära ka osa oma iseseisvusest. Sellel on oma plussid ja miinused, aga kui vahendaja saavutab turul monopoolse seisundi, on tal korraga väga palju võimu. Arusaadav, et hotellidele või taksofirmadele ei meeldi, et otsus nende ärilise edukuse kohta ei ole enam mitte nende endi, vaid hoopis mõne äpifirma kätes.

Raske on tõmmata piiri, kust lõppeb põhjendatud mure ja algab masinapurustamine. Mitmed vanad ärisektorid on juba pidanud tarkvara pealetungile alla vanduma ja täiesti võimalik, et nüüd on kord järgmiste käes. Me ju ei kurda odavlennufirmade turuletuleku üle ja enamik vanu lennufirmasid on ka alles. Hävingu asemel saime võimaluse lennata teatripileti raha eest kõikjale Euroopasse. Samuti ei nuta keegi taga kaugekõnesid, videolaenutusi, lineaarset televisiooni ega paberlehti.

Äkki me ei hakka igatsema ka Tulika taksot ja Revali hotelligruppi? Selle üle me reedel arvamusfestivalil Postimehe laval arutamegi.

Vaata videoülekannet Postimehe arvamusportaalis kell 14.30

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles