Neeme Korv: volinik Kallase hool ja armastus

Neeme Korv
, arvamustoimetuse juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Neeme Korv
Neeme Korv Foto: Liis Treimann

Esmaspäeval rääkis endine Euroopa Komisjoni transpordivolinik Siim Kallas Tallinnas konverentsil armastusest. Tema lühike sõnavõtt leidis Eesti meedias palju tsiteerimist ja vastukaja. Nädal tagasi läbis aga edukalt Euroopa Parlamendi hääletuse teema, mis oli Kallase pikaajaline tööalane hool ja armastus ning millest ta erinevates kohtades ja erineva auditooriumi ees aastate jooksul kõneles. Ei saa öelda, et see oleks Eesti meedias erilist tähelepanu äratanud. Kuigi võinuks.

Jutt käib automaatsest hädaabikõnest eCall, mis muutub 31. märtsist 2018 uutel sõiduautodel kohustuslikuks. «eCall-süsteem on meie trump, mis aitab aastaks 2020 vähendada liiklusõnnetustest tingitud surmajuhtumite arvu poole võrra,» ütles Kallas aasta tagasi veel Brüsselis olles.

Igal aastal on liiklussurmade arv ELis vähenenud, kuid räägime ikkagi suurtest arvudest. Mullu hukkus 28 Euroopa Liidu liikmesriigis teedel 25 700 inimest. Võrreldes 2010. aastaga oli hukkunuid 5700 võrra vähem, kuid 70 inimest päevas on ikkagi väga palju. Need inimesed ei sure ju vääramatu jõu tagajärjel, vaid tihti oma igapäevaseid toiminguid tehes.

Mida eCall siis teeb? Raske avarii korral, mil astub tegevusse auto passiivne turvavarustus (turvapadjad avanevad), läheb hädaabinumbrile 112 automaatne kõne. Edasi antakse auto tüüp, kasutatav kütus, õnnetuse toimumise aeg, asukoht ja sõidukis olevate isikute arv. Hiljuti ühel varahommikul nägin Tallinnast välja sõites ühel kõrvalisel metsavahelisel teelõigul musta Audit, mis oli sõna otseses ümber puu hobuseraua moodustanud. Politsei oli siin küll juba kohale jõudnud, kuid just taolise liiklusõnnetuse puhul, mis leiab aset kuskil vähese liiklusega kõrvalteel, on eCallist kindlasti abi. Eestis on taolisi teid sadade kilomeetrite kaupa.

eCalli suhtes tehakse ka kriitikat. Kahtlemata on selle süsteemi rakendamise juures hulgaliselt halduslikke, majanduslikke ja võimalik, et ka õiguslikke küsimusi. Kuid tootjad on kohustatud tagama, et mobiilset sidet kasutama hakkavate autode andmed poleks kättesaadavad kolmandatele isikutele. Hulgi kasutatav tehnoloogia odavneb kiiresti. Hirmul on suured silmad. Mõni näeb kõikjal vandenõuteooriaid.

Liiklussurmade arvu vähenemine, millele Kallas volinikuna viitas, tuleb just taolistest otsustest. See pole tühi lootus. Ilmselt ei tea paljud autoostjad, et mugavusvarustusena reklaamitav elektrooniline stabiilsuskontroll, mis aitab külglibisemisse sattunud autot taas juhitavaks muuta, on ELis eelmisest aastast uutel autodel kohustuslik. Lugesin stabiilsuskontrolli kohta hiljuti teadusartiklit, mis oma lõppjärelduses nimetas seda olulisimaks elude säästjaks turvavööde leiutamise järel.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles