Indrek Kuus: osta Tesla ja ära mölise!

Indrek Kuus
, päevatoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Indrek Kuus
Indrek Kuus Foto: SCANPIX

Õnneks Eestimaa rahvas väga ei pahandanudki, et valitsusse rohkem mehi kui naisi sai kaasatud. Rahva pahameelt näeb aga tõusmas nüüd, kui peaminister Taavi Rõivas soovitas rahakoti kaitseks kütuseaktsiisi tõusu vastu inimestel ökonoomsemaid autosid osta. Et mitte olla ülekohtune, siis lausus ta ajakirjaniku küsimusele vastates: «Ütleme nii, et pikemas vaates on võimalik ka konkreetseid valikuid teha, soetades säästlikumaid sõidukeid.»

Loomulikult tõlgiti see sotsiaalmeedias, netikommentaariumites ja muidu vestlustes nii: «Mida sa, mats, mölised, osta uus auto oma vana panni asemel ja ära vingu.» Teada on inimestele uudiste vahendusel ka see, et peaministrile soetas riik äsja uueks ametiautoks Audi A8, millega pole kindlasti häbi bensiinijaama sõita.

Aga riigikassa ja valmimislubadused tahavad täitmist ja nüüd tuleb langetada ebapopulaarseid otsuseid, samas head nägu teha ning hoolsalt sõnu valida. Kuid ükskõik kui peenelt poliitik ka seletaks, kuidas tööjõumaksude langetamine on tore ja bensiini hinda mõjutavad nii naftasaaduste hulgihind kui dollari tugevnemine, on ikkagi selge, et aktsiisitõus teeb mootorikütused veel kallimaks ja väga paljud inimesed tigedaks.

Ja kui inimene on tige, siis ta ei hakka analüüsima, et õpetajatele ja arstidele on vaja palka maksta, teed tahavad parandamist ja lasteaiad kütmist ja koolitoit jagamist, vaid ta vahetab roosad prillid mustade vastu ja näeb, kuidas väikelinnades elu kiratseb, ametnikud laristavad ja üleüldse on kõik veel halvemini, kui opositsioonipoliitik telekas räägib.

Autod ja liiklus on teema, mille kohta on kindel arvamus peaaegu kõigil. Mõni peab autot lemmikloomana, teine tööloomana, millega raha teenida; paljudele on see aga lihtsalt tarbeese, milleta läbi ei saa. Ning nüüd mingi tegelane kaugelt Toompealt tuleb õpetama, millega sõita ja kuidas kokku hoida. Paljudele kõlab see sama jaburalt kui kvoodiraha abil hirmkalli elektriauto Tesla ostjate jutt, kui palju nad aastas ikka bensiini arvelt säästavad, unustades, et isegi Pipi polnud matemaatikas nii rumal, et mitte aru saada, mitmeks aastaks saab osta bensiini 500 eurot maksnud autosse, kui Tesla soetamata jätta.

Minu auto sai sel aastal 20 aastat vanaks. Bensiin maitseb talle kohe väga ikka, nii üle kümne liitri saja kilomeetri peale, aga mina olen linnamees ja sõidan võrdlemisi vähe. Mul ei tasu säästlikumat sõidukit liisida. Aga maal elades oled sa autota nagu lehm udarata, kuidagi saaks, aga pooled asjad jääks tegemata. Ja kui enne igat sõitu pead veel pangaarvet kontrollima, on kole küll. 

Auto ei ole pahe nagu viin ja tubakas ning autojuhte ei pea karistama kalli bensiini, auklike teede, kiiruskaamerate ja põõsas varitsevate politseinikega. Kütuseaktsiisi tõus uuristab vaikselt valitsuse kummi augu, kuid arvatavasti kannatab armas maksumaksja kõik jälle vaikselt vandudes välja.

Karikatuur. Autor:
Karikatuur. Autor: Foto: Urmas Nemvalts
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles