Hanneli Rudi: vesi peale!

Hanneli Rudi
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hanneli Rudi
Hanneli Rudi Foto: Peeter Langovits

Eestlased torkavad Euroopas silma enesehävitusliku käitumisega. Teated joobes surmakutsaritest, ratastoolis lõppenud vettehüpetest või voodis suitsetades elu kaotanutest ei üllata enam kedagi.

Väikerahva enesehävitus on jõudnud juba nii kaugele, et riik peab iga aasta kulutama üsna märkimisväärse summa tellimaks reklaamikampaaniad, mis tuletavad inimestele nende endi elu haprust meelde.

Seda kummalisem on, et Eestis tegutsevate suurfirmade reklaamid õhutavad noori käituma risti vastupidi ehk teisisõnu: riigi manitsusele oma elu hoida tõmmatakse piltlikult öeldes vesi peale.

Soovite tõestust? Aga palun!

Praegu jooksevad Eesti tele­kanalites kõrvuti kaks reklaami. Pääste­ameti veeohutuse reklaam manitseb «Kui võtad, võta kuivalt». Igati mõistlik soovitus, eriti kui arvestada, et igal aastal jätab ligi 50 inimest oma elu märga hauda ja suurem osa neist oli enne õnnetust pruukinud alkoholi. Aga mitte vähe pole igal aastal ka neid noormehi, kelle jaoks joobes inimese uljusega tehtud vettehüpe lõppeb ratastoolis.

Saku õlletehas on aga tellinud noortepärase ja suvise õllejoogi reklaami, kus kena ja sarmikas noormees hüppab, õllepudel peos, basseini. Reklaamist jääb mulje, et see on otsekui loomulik osa lahedast peost.

Aga ega Saku pole ainus ettevõte, kes nii käitub. Riigi aastatepikkusele teavitustööle, et ka tagaistmel tuleb kinnitada turvavöö, tõmbas sel kevadel n-ö vee peale sidefirma Elisa.

Nende mobiilse interneti reklaamklipis sõitsid kolm noort tagaistmel uljalt ilma turvavööta. Nende seas ka noorte iidol Marten Kuningas, kes auto äkilise pidurdamise korral oleks lennanud otse esiklaasi. Millega selline «õhulend» lõppeda võiks, ei taha isegi mitte mõelda.

Erinevalt täiskasvanutest lapsed ei mõista, et reklaamis võib midagi olla valesti. Iga teismelise elus on hetk, kus vanemate manitsusi ei peeta enam oluliseks ning oma käitumises jäljendatakse pigem neid, keda peetakse cool’ideks.

Ja kui reklaamid kinnitavad, et äge kutt hüppab õllesena basseini või sõidab ilma turvavööta, siis nii ongi õige. Öelgu vanemad inimesed mida tahes.

Mõlemad ettevõtted kuuluvad välismaistele firmadele, aga millegipärast ma ei usu, et Soomes või Rootsis laseksid Saku või Elisa emafirmad eetrisse reklaami, mis õhutaks inimesi oma elu ohtu seadma.

Arenenud lääneriikidele kohaselt väärtustatakse seal inimelu ja kellelegi ei tuleks pähe enesehävituslikku käitumist propageerida.

Aga ju on Eesti siinsete firmajuhtide arvates alles arengumaa, kus oma toodangu mahamüümisel on kõik lubatud.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles