Ahto Lobjakas: Eesti maine akvaarium

Ahto Lobjakas
, kolumnist
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ahto Lobjakas
Ahto Lobjakas Foto: Mihkel Maripuu

Viienda aastaaja regulaarsusega tuleb valitsuselt igas veebruaris teateid «psühholoogilisest kaitsest». Eilses Postimehes on lugu järjekordsest (salajasest) riigi mainekaitse kavast, millel sihikul riigikodanike hingeline tasakaal (sest seda «psühholoogia» all mõeldakse). Teemat on varem avanud endine kaitseväe juhataja Ants Laaneots, president Toomas Hendrik Ilves jt. Kanoonilise vormi andis sellele Jaak Aaviksoo kaitseministrina 2011 märtsis Diplomaatias loos nimega «Infokonfliktid ja enesekaitse».

Artikkel esitas teatavasti pudru ja kapsad populaarteadusest, saksa idealismist, vene slavofiilidest ja muust. Ekskaitseminister visandas universumi, kus kompromissitut võitlust peavad «mina» ja «mittemina» (loe: Eesti ja Venemaa), ristates tahteid nii, et üks peab kaotama (ja teine võitma). See nullsumma mäng käib rahvuslike emotsioonide maailmas, kus midagi ei või võtta ratsionaalse mõistusega. Tõde on eriti ohtlik asi, kuna võib kergesti osutuda nõrkuseks.

Kõige nõrgem (eesti reaalteadlase puhul mõistetavalt) on selle proto-maniheismi filosoofiline külg. Saksa rahvusluse üks isasid Fichte, kellelt «mina» ja «mittemina» kujundid pärit on, rõhutas ikka ja jälle, et neid pole päriselt olemas. Nad ei eksisteeri moraali, ratsionaalsuse või sotsiaalsuseta (muidu poleks neil mõtet). «Mittemina» on «mina» loodud mõtteline konstruktsioon maailma tõlgendamiseks, ei enamat. Karvupidi kokku saavad nad minna üksnes uinunud mõistuse sogases vees, kus ujub ringi igat mõõtu aferiste ja vajaliku hariduseta asjapulki.

Parafraseerides üht Poola mõtlejat: täit akvaariumit sellest ideesupist enam ei saa – aga meenutamist väärib ta sama regulaarsusega, millega külastab meid «psühholoogilise kaitse» teema. Ta annab meile põhjuse korrata elementaarseid tähelepanekuid.

Esiteks, riigi tervist mõõdab lääs klassikaliselt demokraatia, õigusriigi ja kodanikuvabaduste olukorraga. See kõik on ratsionaalselt sedastatav. «Psühholoogilise kaitse» teoreetikute riik on emotsionaalne nähtus (milleks muidu talle «psühholoogia»), rahvuskehandi pikendus. Selline riik ei ole enam läänelik, vaid idalik. Meie kodukootud filosoofid on selle riigi teadlikult või vähem teadlikult laenanud oma «mitteminalt». Täpsemalt Nikolai Danilevskilt («Euroo­pa ja Venemaa») jt 19. sajandi vene rahvuslastelt, kes isiku vabadusi väärtustavad vaid läbi rahvuse au, väärikuse ja eneseteostuse prisma.

Ida poole kisub meid ka eilses Postimehes edasiantu. «Pole juhus, et kõik nad – nii president Vladimir Putin, välisminister Sergei Lavrov, ministeeriumiametnik kui ka tavaline ajakirjanik – räägivad ühte juttu.» Need on ilmselt nimetuks jääda soovinud kaitseministeeriumi töötaja sõnad. Jah, see teeb Venemaa tõhusaks – aga kust tuleb eeldus, et ühe jutu rääkimine (ühe «pildi» omamine) oleks vajalik ka Eesti jaoks? Milleks üldse siis meile arvamuste paljusus? Miks ei suuda ükski Eesti poliitik selgelt vastata küsimusele: kas me tahame olla edukad või ausad?

Kõige ohtlikum ongi see täiesti mitte-läänelik usk, et moraal (õige ja vale tundmine) ja tõde sõltuvad meie huvidest ja mitte vastupidi. Seda mitte üksnes ida, vaid ka lääne suunal, sest samaga õigustatakse nüüd Ilvese säutse Krugmani aadressil. See taktika pole mitte üksnes ebakõlbeline, vaid kahjustab otseselt meie mainet – meie lehti loevad ka meie liitlaste diplomaadid Tallinnas. See on ka ajalooliselt jampslik. Kellelegi kaitseministeeriumis ei näi meenuvat, et suurimat kaitsetahet Eesti ajaloos näitasid koolipoisid 1919. aastal ilma igasuguse riikliku «psühholoogiata». Vähima kaitsetahte kurb auhind samas läheb Konstantin Pätsi ühte rusikasse koondatud riigi ladvikule aastal 1939.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles