Meie, eestlased, kardame ju, et tuleviku Euroopas tohivad ühed mitte ainult köhida, vaid ka rögastada, põrandale sülitada ja - koguni peeretada, samas kui teistel pole lubatud isegi kombekalt häält puhtaks köhatada, et hakata laulma Beethoveni «Oodi rõõmule», millesse nad sõna-sõnalt usuvad! Ja mõistagi, vaadates umbes pool sajandit tulevikku, oleme mures selle hetke pärast, mil keegi võib hakata koguni sihvkakoori põrandale sülitama.
Rahvusvahelises suhtluses, nagu igal pool, on ametlik ja mitteametlik tasand. Ja kuigi meid tõlgitakse peagi Brüsselis paarikümnesse keelde, aetakse asju ikka nagu Vargamäe kõrtsi juures - see tähendab, peremees peremehega ja sulane sulasega.
Aga miks ja millal üldse köhitakse või köhatatakse? Näiteks, et märku anda. Tuppa astudes, kui meid ei märgata, köhatame vaikselt. Või kui midagi on viltu - näiteks kaasvestleja on unustanud püksinööbid lahti.
Seejuures peab otse loomulikult arvestama mitmesuguste tagajärgedega. Märkuandjale võidakse olla tänulik, aga võidakse hakata vimma pidama, sest võõras nägi midagi sobimatut.
Kui inimesele, kel on kalduvus kohmitseda, anda märku, et ta kiirustaks, siis ta võib sattuda segadusse ja hakata veel rohkem kohmitsema. Ja kui hõigata kuutõbist, kes kõnnib sirgelt katuseharjal, võib ta seepeale hoopis alla kukkuda.
Siit lähtubki üks laiem metodoloogiline küsimus. See tee, mida mööda ELi vanker veerema hakkab, on läbi sõitmata, ja uus on vanker ise, liiati on sõitjad erineva kogemuse ja temperamendiga. Seetõttu on raske uskuda, et sihtpunkti jõutakse ühtlast head tempot hoides. Kui kiirus osutub mõnel etapil liiga suureks või tee libedaks, kuidas siis vajalikul hetkel pidurdada nii, et vanker kurvist välja ei lendaks? Kuidas teha nii, et sõitjatel ei tekiks soov teekond üldse katki jätta?