Kohtunik: Kaja Kallas seljatas täna oma oponendid

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Herman Kelomees
Herman Kelomees Foto: Erakogu

Otsustavust üles näidanud riigikogu liige Kaja Kallas alistas tänases euroliidu karmide riigiabireeglite ja Estonian Airi tuleviku teemalises debatis oma oponendid, leidis väitluskohtunik Herman Kelomees.

Seekordse väitluse võitis Kaja Kallas. Tema oponentidel Eesti Väitlusseltsist (eitaval poolel) jäi puudu konkreetsusest, samal ajal kui Kallas suutis olla kõige olulisemates küsimustes otsustav.

Näiteks räägib väitlusseltsi endale vastu, kui soosib ühelt poolt vaba turgu (riik ei tohi majandusse sekkuda), kuid hetk hiljem leiab, et Eesti peab Estonian Airi puhul pidama silmas lisaks majanduslikele kaalutlustele avalikke huve. Nad oleks pidanud valima ühe või teise tee – soovitavalt teise, et mitte avastada end vastaspoole kasuks argumenteerimast.

Ka Kaja Kallas valis tegelikult pigem laiapõhjalise strateegia – ühest küljest soosib ta võimalikult vähe moonutatud turgu, teisalt peab teatud juhtudel mõistlikuks erandeid. Ent erinevalt oponentidest jääb Kallase argumentatsiooni puhul kumama ühene lõppseisukoht – Estonian Airi ei saa elus hoida iga hinna eest.

Eeskätt toob ta selle hästi välja ühes väitlusseltsile esitatud küsimuses, kus eristab selgelt muust riigiabist majandusraskustest tuleneva abi ja restruktureerimistoetuse.

Oponendid löövad seepeale letti Ungari rahvusliku lennuettevõtte Malev pankrotinäite, ent taas ei täpsusta, kas nad näevad riigiabil mingeid piire, mida ei tohiks ületada isegi pankrottimineku vältimiseks. Ei piisa lihtsalt nentimisest, et «me ei seisa piiramatu riigiabi eest».

Väitlusselts oleks pidanud tooma konkreetsemalt välja omapoolse lahenduse, kuid hiilib sellest kõrvale, väites: «Parem agent otsuste langetamiseks oleks riik». Sellega seoses meenuvad hiljutised poliitfiaskod ookeani tagant, kus USA kongress muudkui kehtestab lae riigivõlale, et pool aastat hiljem jälle uus piirmäär seada.

Eitav pool väärib samas ka kiitust, sest neil õnnestub panna järjekindlalt ja õigustatult lugejat muretsema lennuühenduste püsimajäämise pärast. Kui väitluse teema oleks olnud «Hetkel kehtivad euroliidu riigiabireeglid tagavad Tallinna lennuühenduste püsimise», oleks väitlusseltsi võidulootus olnud palju suurem.

Ent tegeliku teema kontekstis oli Kaja Kallasel võimalik üsna hõlpsalt enda tõendamiskoormat kanda. Seda sellepärast, et Kallas defineerib karmide riigiabireeglitena ka suurriikidele kehtivaid reegleid, mille tõttu ei saa näiteks Lufthansat või KLMi üleliia suureks paisutada ning väikeste lennuettevõtete elu veel raskemaks teha.

Väidet, et karmid euroliidu riigiabi reeglid kaitsevad Eestit, kaitses tänases Postimehe arvamusportaali online-väitluses riigikogu majanduskomisjoni esimees Kaja Kallas. Talle oponeeris Eesti Väitlusseltsi võistkond, kuhu kuulusid Sandra Sillaots ja Lauri Kriisa.

Debatt valmis Postimehe, Eesti Väitlusseltsi ja Euroopa Komisjoni Eesti esinduse koostöös, olles esimene pikemast euroliidu-teemaliste debattide sarjast.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles