Alar Tamkivi ja Sten Nugis: Reaali põhikoolist, emotsioonideta!

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tallinna Reaalkool naabruses asuvas endises politseimajas.
Tallinna Reaalkool naabruses asuvas endises politseimajas. Foto: Toomas Huik

Reaali Põhikooli projekti taga seisvad mehed vastavad järgnevalt Postimehe arvamusportaalis kohatud kriitikale.

Ühiskonnas on Reaali põhikooli kui erakooli asutamise soov ebatavaliselt palju küsimusi tekitanud. Korduvalt on kooli loojatele ette heidetud, et protsess ei ole piisavalt läbipaistev ja tuleks avalikkust rohkem teavitada. Järgnevalt püüame neile etteheidetele vastata ja selgitada veel kord kooli loomise tagamaid.

Kes on Reaali põhikooli loomise taga? Kas Tallinna reaalkool?

Reaali Põhikooli loomise taga on reaali kogukond - eeskätt Tallinna reaalkooli vilistlased ja lapsevanemad, kuid ka õpetajad, kes on kogunenud kooli hoolekogu ning kooli arengut toetava seltsi, Tallinna reaalkooli hoolekande seltsi ümber.

Me hindame kõrgelt neid teadmisi, seda meelsust, maailmavaadet ehk lihtsalt HARIDUST, mida kool meile (sageli ka meie vanematele, vendadele, õdedele  ja lastele) on andnud. Ja nagu täiskasvanud lapsed toetavad oma vanemaid, oleme ka meie valmis panustama kooli oma aega ja vajadusel ka raha. Oleme veendunud, et  tõeliselt hea kooli selja taga peab olema toimiv tugisüsteem (seltsid, fondid jne) ning reaalkooli hellitav nimetus «reaal» tähendabki meie jaoks kooli laiemas mõttes, kui seda on linna allasutus Tallinna reaalkool.

Munitsipaalkool Tallinna reaalkool ei saa, ei taha ega ole kunagi tahtnudki erakooli asutada.

Mida on reaali kogukond siiani oma kooli heaks teinud?

Mõned näited:

·         Loodud on sihtasutuse Eesti Rahvuskultuuri Fondi alafondid: Tallinna reaalkooli fond reaali vaimu edendamiseks, Tallinna reaalkooli Vello Sillami fond vähekindlustatud hea õppeedukusega õpilaste toetamiseks, Tallinna reaalkooli vendade Taburite fond Tallinna reaalkooli tegevuse toetamiseks.

·         Meie esmaprioriteet on olnud ja on linnale kuuluvale Tallinna reaalkoolile paremate tingimuste loomine. Alates 2000. aastast oleme püüdnud algatada praeguse staadioni kohale uue algklasside maja ja spordihoone rajamist. Oleme omavahenditest tellinud hoone mahulise eskiisi ja tasunud arheoloogiliste kaevamiste eest planeeritaval alal. Oleme aastate jooksul kulutanud selleks kokku üle 20 000 euro. Vaatamata meie püüdlustele on uue hoone detailplaneerimine kahjuks takerdunud.

·         2010. aastal oli vaja kiiresti lahendada kooli algklasside saatus. Algklasside maja osutus nii amortiseerunuks, et seda enam kasutada ei saanud. Ühe variandina oli kõne all algklasside viimine Liivalaia kooli vabale pinnale, mis aga oleks lõhkunud reaalkooli terviklikkust ja jäi lastevanemate vastuseisu tõttu ära. Otsustati remontida algklasside maja ja seda tehtigi suuresti oma kogukonna rahadega.

·         Leevendamaks reaalkooli suurt ruumipuudust võtsime 2012. aasta suvest üürile Pärnu mnt 11 hoone. Tänaseks on hoones kolm korrust remonditud ja alates 7. jaanuarist õpibki osa algklasse seal. Terve reaalkool õpib ühes vahetuses! Lõppemas on ka tüdrukute kodunduseklassi sisustamine. Pärnu maantee maja võimaldas käivitada ka pikapäevarühma. Pärnu maantee 11 hoone üürimiseks ega ka remondiks pole kasutatud sentigi riigi ega linna raha. Kõik kulud on kaetud kogukonna poolt.  

Miks me teeme Reaali põhikooli?

Meie eesmärk on laiendada reaalhariduslikke võimalusi ja selle läbi tõsta ka Tallinna reaalkooli gümnaasiumi konkurentsivõimet olukorras, kus kogu Eesti hariduselus toimuvad suured muutused: käimas on protsess, mis varem või hiljem viib põhikoolide ja gümnaasiumide lahutamiseni; Tallinna reaalkoolile on juba järgmisest õppeaastast kehtestatav koolipiirkond jne. Praeguse ettevõtmise vilju näeme kümmekonna aasta pärast, kui uue reaalkallakuga põhikooli lõpetajad suudavad süvaõppega gümnaasiumiastmes reaalainetega toime tulla.

Reaali põhikool võimaldab:

·         kahekordistada laste arvu, kellel on võimalus saada põhikoolis süvendatud reaal- ja loodusainete õpet, mis loob võimaluse jätkata keskhariduse omandamist tugevates reaalsuunaga gümnaasiumides, sh Tallinna reaalkooli gümnaasiumis.

·         tuua oma lapsed edaspidigi reaali traditsioonidest lähtuvasse ja süvaõppega kooli ka nendel reaali usku vanematel, kes elavad väljaspool reaalkooli piirkonda. See on reaalsem variant, kui püüda ennast kooli piirkonda fiktiivselt sisse kirjutada,

·         tugevdada Eesti reaalharidust

Kas Reaali põhikooli asutamise asemel ei saaks laiendada Tallinna reaalkooli?

Täna Tallinna reaalkooli kasutuses olevate hoonete baasil reaalkool laieneda ei saa. Selleks, et suurendada põhikooli klasside arvu, tuleks kooli pidajal ehk linnal kas ehitada, osta või üürida uued ruumid. Olukorras, kus linnal on suhteliselt palju osaliselt koormatud koolihooneid, see ilmselt mõistlik ei ole ja seda eriti olukorras, kus erakapital on valmis ruumiprobleemi (vähemalt osaliselt) lahendama.

Kes on Reaali põhikooli omanikud? Kellele läheb teenitud tulu?

Reaali põhikool hakkab tööle erakooliseaduse alusel, kuid eraomanikku koolil ei ole. Kooli pidajaks on MTÜ RK Haridus, mis on asutatud Tallinna reaalkooli hoolekande seltsi ja sellele seltsile sajaprotsendiliselt kuuluva OÜ RK Teeninduse poolt. RK Haridus on erakooliseaduse alusel pidanud juba 2005. aastast Reaalkooli täienduskooli, mis pakub õpilastele erinevat huviharidust, sh korraldab eelkooli tööd.

Olgu veel kord täpsustatud, et MTÜ asutajad ei ole tema omanikud. MTÜ ei ole kasumit taotlev organisatsioon. MTÜ  EI SAA enda teenitud vahendeid asutajatele välja maksta, vaid kogu tulu läheb Reaali põhikooli arendamiseks (näiteks stipendiumifondi loomine toetust vajavatele õpilastele).

Kuhu lähevad Reaali põhikooli õppemaksust laekuvad summad?

Analoogselt munitsipaalkoolidega katavad riik ja omavalitsus ka erakooli seaduse alusel töötavate koolide õpetajate, direktori ja õppealajuhatajate töötasu ning kooli haldus- ja ülalpidamiskulud. Ruumide rentimise või soetamisega seotud kulude jaoks riik ja linn raha ei eralda. Nende kulude katmiseks õppemaksust laekuvad summad peamiselt lähevadki. Samuti kaetakse õppemaksust ka õppekavaga seotud ürituste kulud.

Milline on Tallinna reaalkooli ja Reaali põhikooli omavaheline suhe?

Loodame, et koolide vahel tekivad «heanaaberlikud suhted»! Realistidena on meie suurimaks sooviks, et reaali vaim jõuaks ka Reaali põhikooli. Püüame maksimaalselt järgida reaali positiivset kogemust nii õpetamisel (õppekava) kui ka inimese kasvatamisel. Kui tekib vajadus kasutada vastastikku üksteise ruume (nii nagu Tallinna reaalkooli hoolekande selts üürib sel õppeaastal Tallinna reaalkooli algklasside tarvis ruume Pärnu mnt 11 majas), toimub see turuhindadega lepingute alusel.

Kes on uue erakooli direktor? Kas Gunnar Polma?

Kooli direktori määrab kooli pidaja, kes (lähtuvalt erakooliseadusest) peab tagama, et tulevasel direktoril peab olema erakooli juhtimiseks vajalik haridus, kogemused ning laitmatu reputatsioon ning puuduvad direktoriks olemist takistavad asjaolud.  Märtsis 2013 (6 kuud enne kooliaasta algust) ei ole kuidagi ratsionaalne direktor palgale võtta. Küll aga on asja arutatud kahe-kolme sobiva kandidaadiga. Nende hulka ei kuulu Tallinna reaalkooli direktor Gunnar Polma.

Kes hakkavad Reaali põhikoolis õpetajatena tööle? Kas Tallinna reaalkooli õpetajad?

Õpetajad võtab tööle uue kooli direktor ja nagu juba öeldud – pool aastat enne kooli algust neid loomulikult tööl ei ole. Küll aga saab tema ülesandeks olema komplekteerida vastava kvalifikatsiooniga õpetajate kaader. Esmalt tuleb leida algklasside klassiõpetajad, keda hakkame otsima pärast koolitusloa saamist ja direktori tööle võtmist. Aineõpetajate osas loodame kindlasti kasutada Tallinna reaalkooli õpetajaid, kes käesoleval õppeaastal õpetavad lisaks reaalkoolile veel teistes koolides (nt TIK, GAG jne.) pakkudes neile tublisid õpilasi ja seega ka töörõõmu samadel tingimustel, kuid lähemal. Loomulikult sõlmib Reaali põhikool kõigi õpetajatega töölepingud.

Kas Reaali põhikooli lõpetajatel on garanteeritud pääs Tallinna reaalkooli gümnaasiumisse?

Ei ole. Tallinna reaalkooli gümnaasiumisse vastuvõtt toimub katsete alusel, kus võivad osaleda kõik põhikooli lõpetajad.

Kuidas pääseb Reaali põhikooli õppima? Miks alustatakse laste registreerimist Reaali põhikooli enne koolitusloa saamist?

Selleks, et lapsest saaks Reaali põhikooli õpilane, tuleb lastevanematel esitada avaldus, lapsel läbida praktilised tööd ja vestlus, pärast mida sõlmitakse koolitusleping.

Selleks, et saada ülevaadet, millistesse klassidesse astumiseks ja kui suur huvi on, oleme tõesti alustanud eelregistreerimist. Loomulikult alustame kooli vastuvõttu pärast koolitusloa saamist.

Kas Tallinna Reaalkool toetab rahaliselt Reaali põhikooli?

See pole võimalik juriidiliselt ega sisuliselt. Tegemist on eraldi koolide ja eraldi eelarvetega. Isegi kui selline soov oleks, ei kannata Tallinna reaalkooli eelarve sellist tegevust välja.

Miks Reaali põhikool kasutab nime «Reaali põhikool»? Kas ei ole ohtu, et kool aetakse segamini «Tallinna reaalkooliga»?

Usume, et kooli nimi annab täpselt edasi kooli sisu: tegemist on reaalkallakuga põhikooliga. Kas ta on Tallinna reaalkooli nimega sarnasem kui Tõnismäe reaalkool? – see jääb asjatundjate otsustada. Kui leitakse, et nimed on liiga sarnased – oleme valmis kaaluma ka nimevahetust.

Kas Reaali põhikool suurendab kihistumist ja tegemist on ebavõrdse konkurentsiga?

Me ei tegele globaalprobleemidega, ei lahenda haridusfilosoofilisi küsimusi ega tee Eesti haridusreformi. Me püüame hoolitseda selle eest, et reaal koos oma vaimuga elaks ja areneks edasi nii, nagu ta juba 132 aastat teinud on, sõltumata sellest, milline riigikord parasjagu on või milline partei võimul.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles